To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podział informacji w przedsiębiorstwie. I z punktu widzenia potrzeb kierownictwa możemy wyróżnić 3 rodzaje informacji:
informacje, które mają służyć pomocą w podejmowaniu decyzji
informacje, które mają zapewnić odpowiednią komunikację między pracownikami
informacje, które mają zapewnić inne potrzeby ich użytkowników.
II z punktu widzenia potrzeb pracowników:
informacje dotyczące całego przedsiębiorstwa (tzw. informacje orientacyjne)
informacje dotyczące warunków i rezultatów własnej pracy
informacje dotyczące własnej pozycji w przedsiębiorstwie
Dobrze podjęte decyzje to 80% informacji, 10% inspiracji, 10% intuicji decydenta i menedżera.
System informacji rynkowej nie ma uniwersalnego dla rynku, każda firma ma swój katalog informacji, dotyczące istotnych zagadnień (możliwość promowania produktów, konkurencja itd.)
Podział informacji
- pierwotne
- wtórne
Wszystkie informacje o rynku tworzą 2 podsystemy: Podsystem informacji operatywnej - zawiera on statystykę wyrobu zróżnicowaną wg ilości, wartości i udziału rynkowego, zawiera również dane dotyczące struktury wyrobów i klientów potrzebne do selekcji rynków. Ten podsystem dostarcza informacji do podejmowania decyzji dotyczących zjawisk powtarzalnych (znamy dany rynek). Służy decyzjom bieżącym, rutynowym. Podsystem informacji specjalnej - dostarcza informacji do rozwiązywania problemów o charakterze strategicznym.
Informacje zasilające ten podsystem pochodzą najczęściej z badań bezpośrednich, które w pełni opisują zjawisko lub proces.
Rola tego podsystemu jest przede wszystkim dostarczeniem informacji pozwalających na sporządzenie właściwych diagnoz i prognoz jak również podejmowania odpowiednich środków zaradczych i wytyczne przyszłych kierunków rozwoju firmy. Test koniunktury - jest metodą badania rynku, który umożliwia ocenę aktualnej sytuacji
rynkowej i budowania krótkookresowych prognoz kształtowania się procesów oraz zjawisk rynkowych na podstawie informacji jakościowych pochodzących od określonej liczby podmiotów rynkowych przeważnie przedsiębiorstw przemysłowych oraz jednostek handlowych.
Narzędziem pomiaru w przypadku testu koniunktury jest specjalnie zbudowany kwestionariusz zawierający 2 grupy pytań:
Dotyczy wielkości ekonomicznych (popytu, szerokości, jakości asortymentu) w badanym okresie w stosunku do okresu bezpośrednio poprzedzającego
Pytanie, których celem jest uzyskiwanie opinii praktyków na temat perspektyw kształtowania się tych wielkości ekonomicznych
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)