Podstawy organizacji i zarządzania-zagadnienia 2

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 469
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy organizacji i zarządzania-zagadnienia 2 - strona 1 Podstawy organizacji i zarządzania-zagadnienia 2 - strona 2

Fragment notatki:

Omówić różne umiejętności potrzebne kierowników i role jakie mogą odgrywać?
Role menadżerów- 10 ról które dzielimy na trzy kategorie. Kategorie 1 2 3
Stosunki
międzyludzkie
Informacje
Decyzje
reprezentant
rzecznik
przedsiębiorca
przywódca
monitor
falochron
łącznik
nadajnik
Ustawiacz
negocjator
Role
Podział wg Mintzberga Reprezentant -symbol firmy w kontaktach z otoczeniem, na konferencjach, spotkaniach, obiadach z klientami, udział w ślubach, pogrzebach.
Przywódca- (najważniejsza rola) dobierać pracowników, dokształcać ich, oceniać, zwalniać, motywować, dbać o rozwój pracowników.
Łącznik- utrzymywanie kontaktów z kierownikami działów, integracja w poprzek zespołów.
Rzecznik- przekazuje informacje na zewnątrz zgodnie z wymaganiami.
Monitor- monitoring i analiza przyswajania informacji, gromadzi je i jest najlepiej poinformowany
Nadajnik- propagator informacji, rozprowadza informacje poprzez raporty, na zebraniach, wydaje na bieżąco polecenia.
Przedsiębiorca- inicjuje zadania, inicjuje nowe projekty, podejmuje inicjatywy podwładnych, dostrzega okazje aby firma mogła zarabiać.
Falochron- rozjemca, łagodzi konflikty, usuwa negatywy, zrywanie kontraktów, zmiana przepisów, strajki.
Ustawiacz- rozdziela zasoby, przyjęcia i zwolnienia, przyjmuje zadania.
Negocjator- umiejętność dobierania sojuszników w postępowaniu z przeciwnikami.
Umiejętności menadżerów- muszą osiągnąć trzy podstawowe umiejętności(Fayol)
koncepcyjne
umiejętności w stosunkach międzyludzkich
umiejętności techniczne
Kierowanie najniższego szczebla
zarządzania
Kierowanie średniego szczebla
zarządzania
Kierowanie najwyższego szczebla Zarządzania
KONCEPCYJNE
INTERPERSONALNE
TECHNICZNE
Koncepcyjne- zdolności przewidywania, kreatywność, ocena potrzeb firmy, dostrzeganie kompleksowości organizacji, dostrzeganie problemów i szans, zdolności do rozpoznawania abstrakcyjnych idei.
Interpersonalne- dostrzeganie stosunków międzyludzkich, zdolność rozumienia ludzi i wpływanie na ich zachowanie.
Techniczne- zdolność wykorzystywania specjalistycznej wiedzy, metod, technik wykonywania pracy.


(…)

…, metod, technik wykonywania pracy.
II
Szkoły : - naukowa ?Klasyczna ?behawioralna ? Frederick Taylor- Teoria naukowej organizacji pracy, cztery podstawowe zasady:
opracowanie prawdziwej nauki zarządzania, aby można było ustalić najlepszą metodę wykonania każdego zadania
naukowego doboru robotników, aby można każdemu z nich przydzielić pracę, do której najbardziej się nadaje.
naukowego wyszkolenia…
… im prawo rozkazywania, ale nie zawsze zapewnia posłuszeństwo, jeżeli nie będzie mu towarzyszyć także autorytet osobisty(na przykład wynikający z potrzebnej wiedzy)
3. Dyscyplina. Członkowie organizacji powinni przestrzegać przepisów i uzgodnień nią rządzących. (nagradzanie za lepsze wyniki, kary za wykroczenia)
4. Jedność rozkazodawstwa. Każdy pracownik powinien otrzymywać polecenia od jednej tylko osoby…
… wyłącznie jako włodarzy powierzonego im majątku, działających na rzecz całego społeczeństwa.
3.Zasada Miltona Friedmana - wykorzystywać swe zasoby i podejmować działalność w celu zwiększenia własnych zysków na tyle ile pozwalają reguły gry. Przedsiębiorstwa powinny sprawnie wytwarzać towary i usługi(rozwiązywanie problemów społecznych pozostawiał władzom państwowym, zaangażowanym osobom, instytucjom…
….
XIII
Co to jest struktura macierzowa?
ORGANIZACJA O STRUKTURZE MACIERZOWEJ
Struktura macierzowa: struktura organizacyjna, w której dany pracownik podlega jednocześnie kierownikowi funkcjonalnemu i kierownikowi programu lub zespołu. Gdy organizacja chce wdrożyć nowy produkt powołuje zespół w skład którego wchodzą specjaliści różnych działów, niezbędni do opracowania szczegółów związanych z produkcją…
… przez członków zespołów sztabowych nad czynnościami innych działów odpowiednio do zakresu odpowiedzialności tych zespołów.
XVI
Schemat organizacyjny?
Projektowanie organizacji: ustalenie struktury organizacyjnej najodpowiedniejszej przy danej strategii, zasobach ludzkich, technologii i zadaniach organizacji.
Struktura organizacyjna: układ określający sposób, w jaki dzieli się działania organizacji, grupuje…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz