Podstawy organizacji i zarządzania- wykład 1

Nasza ocena:

5
Pobrań: 154
Wyświetleń: 637
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy organizacji i zarządzania- wykład 1 - strona 1 Podstawy organizacji i zarządzania- wykład 1 - strona 2

Fragment notatki:

Podstawy organizacji i zarządzania prof. UE dr hab. Teresa Kraśnicka
Wykład 1
Zarządzanie=kierowanie
„Sprawne zarzdzanie jest sztuka pracowania poprzez innych”
M. P. Follett
Zarzadzanie:
Planowanie
Organizowanie
Podejmowanie decyzji
Motywowanie
Kontrolowanie- działalnośc członków organizacji oraz wykorzystania wszystkich innych jej zasobów dla osiągnięcia ustalonego celów
Zarządzanie- „narzędzie które ma zapewnic instytucji (niezależnie od tego czym się zajmuje) możliwość osiągnięcia zamierzonych wynikow w otoczeniu zewnętrznym w którym działa
Peter Drucker
Mysliciel jakiego zrodziła teoria zarzadzania w XX w
Cechy zarzadzania:
Zarzadzanie jest potrzebne każdej organizacji (nie tylko gospodarczej)
Zarzadzanie przybiera postac przywództwa (jego celem jest wykorzystanie specyficznych umiejętności i wiedzy pracowników)
Domeną zarzadzania nie jest już wnetrze organizacji ale jej otoczenie
Decydujące w osiągnięciu wynikow organizacji jest rozpoznanie wartości i potrzeb klientow
Wg Jacka Welcha
Przywódcy (liderzy) to tacy kierownicy, którzy potrafią ekscytowac, inspirowac i dodawac energii, a nie tylko stresuja, gnębią i kontroluja
Kierownik( menadzer):
Każdy kto odpowiada za podwładnych i inne zasoby organizacji
Osiaga cele dzięki innym ludziom
Posiada umiejętności:
Przywódcze
Organizacyjne
Interpersonalne
Koncepcyjne K
Społeczne S
Techniczne T
Koncepcyjne- pomysły, założenia, kierunki na rozwoj, analityczne
Społeczne- motywowanie, współpraca więzi międzyludzkie, rozwiązywanie problemów
Techniczne- umiejętności i wiedza ze specjalności firmy
Umiejetnosci kierownicze a szczeble zarzadzania
Menadzer- pełni funkcje, planuje, motywuje i kontroluje
Pełni różne role:
Interpersonalne (reprezentuje, przewodzi)
Informacyjne (poszukuje informacji, przekazuje)
Decyzyjne (np. o podziale zasobów, rozwoju firmy)
Współczesny menadzer doskonały
Powinien posiadac pewne cechy psych-fizyczne (odporność na stres i zmeczenie, podzielność uwagi
Powinien odznaczac się silna i specyficzna motywacja (motywacja materialnai osiągnięcia potrzeby wladzy, wielkie ambicje, „odrobina szaleństwa”
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz