Podstawy nauczania integralnego z metodyką

Nasza ocena:

5
Pobrań: 217
Wyświetleń: 2352
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy nauczania integralnego z metodyką - strona 1 Podstawy nauczania integralnego z metodyką - strona 2 Podstawy nauczania integralnego z metodyką - strona 3

Fragment notatki:



...Podstawowym warunkiem rozwoju jest zaspokojenie potrzeb niedoboru, dopiero potem zostają zaspokojone potrzeby wzrostu i rozwoju, poprzez samorealizację , twórczość. Twórczość może objawiać się w różnych obszarach życia codziennego, ma wymiar subiektywny; działania twórcze są przypisane wszystkim ludziom, gdyż każda jednostka jest twórcza.

Rogers postulował wychowanie nakierowane:
- rezygnacja z oddziaływań wychowawczych poprzez wzorce osobowe, autorytety; w zamian za to samodzielne odkrywanie i internalizacja wartości przez dziecko
- odejście od wyznaczonych z góry celów i programów na rzecz bezwarunkowej akceptacji dziecka
- zastąpienie kar i represji wdrażaniem dzieci do samokontroli, samooceny własnych zachowań Rogers postulował, by tak konstruować proces wychowania, by sprzyjał różnorodnym formom aktywności, odstąpić od zajęć typowo lekcyjnych, wykorzystywać ekspresję twórczą. Ekspresja twórcza jest najlepszym sposobem przekazywania dorosłym informacji o potrzebach, które nie są zaspokajane. Ekspresja twórcza pomaga w integrowaniu struktury osobowości. Działania ekspresyjne, twórcze oparte na wyobraźni umożliwiają dziecku lepsze poznawanie, przekształcanie rzeczywistości, dokonywanie syntezy doświadczeń z już istniejącymi, wyzwalają myślenie twórcze. Ekspresja jest metodą poznawania dziecka przez nauczyciela. Działania ekspresyjne obejmują wszystkie sfery osobowości...

...Każde zadanie to zintegrowany układ treści, operacji podejmowanych na tych treściach oraz sposobu wykonania tych operacji. Taki układ, który aktywizuje i motywuje ucznia do samodzielnego podejmowania wysiłku prowadzącego do osiągnięcia celów uczenia się.
Teoria zintegrowanych zadań szkolnych została opracowana przez J. Gulteckiego. W ujęciu tego autora zintegrowane zadania szkolne są rozumiane jako zespół operacji otwartych i zamkniętych wykonywanych na materiale nauczania w pewien określony sposób. Takich operacji które są dostosowane do kupalnych możliwości dziecka bądź też wykraczają nieznacznie poza jego możliwości ale znajdują się w sferze możliwości działania dziecka. W takim ujęciu zadanie to operator łączący w sposób zrównoważony operacje formalne z postformalnymi. Po drugie łączą materiał zamknięty z otwartym. Po trzecie łączy sposób postępowania algorytmiczny z heurystycznym.
Zintegrowane zadania szkolne są środkiem dokonywania zmiany w uczniu. Takie zadania są możliwe do realizacji na wszystkich etapach kształcenia a w szczególności w pierwszym etapie kształcenia. Każde dobrze skonstruowane zadanie zawiera odpowiedzi na trzy pytania:
1. Co mam zrobić? (Pytanie o operację)
2. Na jakim materiale?(pytanie o treść)
3. W jaki sposób? (Pytanie o metodę, sposób postępowania)
Termin operację zastępowany jest pojęciami czynność- działanie. Operacje to uzewnętrznione, podejmowane przez...

Przedmiot Wykłady / ćwiczenia Podstawy nauczania integralnego z metodyką Dr Ewa Kozak-Czyżewska 
 Wykład: 19.09.2009   Wszelkie koncepcje pedagogiki wczesnoszkolnej dają się ująć w 2 nurty: - nurt szkoły tradycyjnej ( duży zasób usystematyzowanej wiedzy, wychowanie poprzez treści kształcenia, charakter całościowy, szkoła autorytarna, klasowo-lekcyjna organizacja zajęć ) - nurt szkoły aktywnej ( proces edukacyjny skierowany na dziecko, szkoła anty-autorytarna, odstępowano od systemu lekcyjnego, wprowadzono inną jednostkę – tydzień pracy , podzielony na dni pracy, treści grupowane wokół tematów, przekazywanie gotowej wiedzy jest ograniczo

(…)

… tajemnicy dziecka!
10) Przeżywaj razem z dzieckiem!
11) Przyznaj się do błędu!
12) Bądź taktowny i kulturalny!
Wykład: 26.09.2009
Każdy nauczyciel może napisać program:
Wymieniamy 3 modele:
1) Model analityczny – traktuje treści nauczania jako coś co:
- istnieje obiektywnie
- preferuje encyklopedyczne fakty
- nie przykłada się w nim zbyt wielkiej wagi do nabywania sprawności i umiejętności
2) Model…
… modyfikacji zaistniałej sytuacji
Modele te rzadko występują w czystej postaci, występują w różnych kombinacjach. Prowadzą one do
szczegółowej typologii programów kształcenia. Mogą przybrać różne kształty:
1) Wykazu treści nauczania – jest to inwentarz, obejmujący spis tematów, haseł programowych przewidzianych do
realizacji. Hasła w nim zawarte są w takiej kolejności, w jakiej mają być zrealizowane. Często…
… – jest to przeciwieństwo wykazu treści nauczania. W programie
tym nauczyciel dostaje:
- zestaw planowanych aktywności edukacyjnych
- układ treści i proporcje poszczególnych działów treści
- szczegółowa interpretacja treści
- szczegółowo rozpisane metody i techniki
- sposoby motywowania uczniów do pracy
Programy tego typu bardziej uwzględniają metody niż uzyskiwane efekty nauczania.
3) Zestawu zamierzonych efektów…
… wykorzystania własnego potencjału
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie
- kształtowanie poczucia sympatii i życzliwości do innych ludzi
Zdaniem Browna edukacja powinna mieć charakter integrujący, powinna uczyć poszanowania siebie, innych ludzi,
koordynować poszczególne sfery osobowości. Należy eliminować agresywność, egocentryzm, a kształtować
tolerancyjność, empatię i życzliwość. Proces…
… opanowana
Treść planowana > Treść opanowana
5
Cele – różnorodne taksonomie celów kształcenia, np. taksonomia ABC Niemierki
Materiał – treści merytoryczne wyodrębnione z poszczególnych działów
Wymagania – formułuje się tyle poziomów wymagań, ile pozytywnych ocen zawiera skala ocen szkolnych.
Skala ocen
1
2
3
4
5
6
Skrót
OK
P
R
D
W
Poziomy wymagań
Osiągnięcia konieczne
Osiągnięcia podstawowe
Osiągnięcia…
… Cackowskiej:
Nauka początkowa trwa 4 lata.
Plan pracy dzieli się na Ośrodki tematyczne, te z kolei na ośrodki dnia. W klasach I – II nie wyodrębnia się jako tako
przedmiotów ale w klasie III zaczyna się wyodrębniać j. polski, matematykę z edukacji integralnej.
Teoria konstruktywizmu w nauczaniu:
Ma swoje korzenie w 3 ważnych teoriach psychologicznych;
1. Teoria rozwoju opracowana przez Peagueta. Wg…
… konstruktywizmu:
1. Nauczanie powinno zaczynać się tam, gdzie znajduje się uczeń ze swoja wiedzą o świecie. Określa się
początkową wiedzę dziecka i dostosowuje się nauczanie do możliwości dzieci.
2. Nauczyciele powinni angażować posiadana przez dzieci wiedzę w proces nabywania wiedzy nowej.
3. Dzieci zanim przyjdą do szkoły są doświadczonymi badaczami, posiadają dużą wiedzę, potrafią nawet
wyciągać wnioski.
4…

METODY
heurystyki
algorytmy
heurystyki
algorytmy
heurystyki
algorytmy
heurystyki
algorytmy
10

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz