Podstawowe techniki stosowane w socjoterapii

Nasza ocena:

5
Pobrań: 329
Wyświetleń: 2807
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawowe techniki stosowane w socjoterapii - strona 1

Fragment notatki:

PODSTAWOWE TECHNIKI   STOSOWANE W SOCJOTERAPII [opracowanie: Bożena Wołoszyn] W pracy socjoterapeutycznej stosowane są różne metody pracy z grupą. Metody te dają  możliwość  uruchomienia wielu różnych czynników powodujących zmianę trudnych zachowań i nieprawidłowych  sądów poznawczych dzieci. Do metod tych należy m.in.:  Psychodrama   –   po   pierwsze,   metoda  ta  opierając   się   na   kontakcie   słownym,   daje   możliwość  modelowania   właściwego   sposobu   porozumiewania   się,   a   po   drugie   –   umożliwia   (i   to   jest   istotą  psychodramy)   przeżycie   danej   sytuacji   (odegranie   roli)   w   warunkach   symulacyjnych;   pozwala   na  poznawanie i trenowanie nowych ról, nabywanie umiejętności porozumiewania się i współdziałania z  innymi.   Udział   w   psychodramie   umożliwia   przede   wszystkim   zmianę   relacji   JA   –   INNI.   Ponadto  członkowie   grupy   o   podobnych   problemach   mogą   doświadczyć   katharsis   (odreagowania  emocjonalnego).  Terapia przez zabawę   –   zabawy wykorzystywane są do uczenia dzieci nowych umiejętności np.  nowych sposobów zaspokajania swoich potrzeb. W trakcie zabawy dochodzi do odreagowania wielu  emocji   w   bezpiecznej   sytuacji.   Zabawa   pełni   zatem   (prócz   innych)   funkcje   terapeutyczne   –  oczyszczające.  Arteterapia   –   sztukę   w   terapi   dzieci   wykorzystuje   się   na   różne   sposoby.   Istotne jest to, że w trakcie prowadzenia terapi  opartej na literaturze, muzyce, plastyce czy tańcu  wyzwalają się nieuświadomione konflikty, których świadomie dzieci nie potrafią nazwać. Dużą rolę  odgrywa tu rysunek, który jest nie tylko środkiem ekspresji (dzieci tworząc swoje prace ujawniają  tłumione emocje i wewnętrzne konflikty), ale też materiałem do analizy dla terapeuty. Rysunek ma  szczególne  znaczenie  w  przypadku  dzieci,  które  nie  chcą lub  nie  mogą wyrazić  werbalnie  swoich  doznań i odczuć (dzieci zahamowane, stawiające opór lub mające problem z kontrolowaniem własnych  emocji).   Rysowanie   sprzyja   również   budowaniu   relacji   w   grupie   (wspomaga   komunikację)   oraz  budowaniu poczucia wspólnoty.  Dialog   terapeutyczny   –   to   najczęściej   stosowana   technika   socjoterapeutyczna.   Warunkiem  stosowania   dialogu   jest   więź   emocjonalna   łącząca   socjoterapeutę   z   dzieckiem,   poczucie  bezpieczeństwa i zaufanie, a to jest możliwe dzięki stosowaniu przez osobę prowadzącą grupę zasad  ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz