Obszary podlegające zmianie w socjoterapii

Nasza ocena:

5
Pobrań: 308
Wyświetleń: 1400
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Obszary  podlegające zmianie w socjoterapii - strona 1

Fragment notatki:

OBSZARY PODLEGAJACE ZMIANIE W SOCJOTERAPII [opracowanie: Bożena Wołoszyn] Celem socjoterapii jest zmiana  nieprzystosowawczych   sądów poznawczych i związanych  z   nimi   wzorców   zachowania ,   które   miały/mają   swe   źródło   w   doświadczanych   stanach  emocjonalnych, z którymi dziecko nie mogło sobie poradzić.  Urazy   psychiczne   mogą   być   spowodowane   jednorazową   sytuacją   (śmierć   kogoś   bliskiego)   lub  trudną sytuacją w rodzinie – przemoc, uzależnienie, długa choroba jednego z członków rodziny czy  rozwód. Te trudne doświadczenia mają ogromny wpływ   na kształtowanie się u dzieci poczucia własnej  wartości   i   poczucia   bezpieczeństwa.   Przeżywana,   trudna   sytuacja   przerastająca   ich   możliwości  poznawcze i emocjonalne powoduje uogólnianie tego doświadczenia w postaci określonych  sądów o  rzeczywistości , (zwłaszcza o sobie) oraz powstawanie takiego stereotypu zachowania, które ma je  chronić przed przykrymi doświadczeniami. Treści urazowe pojawiają się w 4 sferach/obszarach: 1. relacje dziecko-dorośli, 2. relacje dziecko-rówieśnicy, 3. relacje dziecko-zadanie (przejawiające się np. w sytuacjach  związanych z nauką szkolną),  4. relacja dziecka do samego siebie, czyli obraz siebie.  Obszary podlegające zmianie w socjoterapii: Obszar funkcjonowania Przykładowe treści urazowe JA – DOROSŁY Nie jestem dla dorosłych ważną osobą. Dorosłych nie obchodzi to, czego potrzebuję.  Nie rozumieją mnie.  Nikt mnie nie kocha. Tylko im wszystkim przeszkadzam. JA – RÓWIEŚNICY Nikt mnie nie lubi.  Nie zasługuję na to, by się ze mną przyjaźnić. Jestem gorszy od innych. Tylko siłą zdobywa się szacunek innych. Atakowanie   innych   jest   jedynym   sposobem   by   nie   być  lekceważonym. JA – ZADANIE Nie potrafię nic dobrze zrobić.  Nie warto próbować  - i tak mi się nie uda. Wszystko psuję. Nic mi nie wychodzi. Nie mam żadnych zdolności. JA – JA Nie lubię siebie. Jestem brzydki i głupi. Jestem zły.  Jestem nikim. Źródła: Schlack, T. (2003). Socjoterapia. O możliwościach pracy z „klasą” w klasie,  Profilaktyk, 1, 11-17. Strzemieczny,   J.   (1988).   Zajęcia   socjoterapeutyczne   dla   dzieci   w   wieku   szkolnym.   W:   J.   Strzemieczny   (red.),   Zajęcia  socjoterapeutyczne  (s.   5   -   51).   Warszawa:  Polskie   Towarzystwo   Psychologiczne.   Ośrodek   Rozwoju   Umiejętności  Wychowawczych.                          © Fabryka Projektów Społecznych ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz