Podmioty administracji - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 350
Wyświetleń: 1792
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podmioty administracji - omówienie - strona 1

Fragment notatki:

Rodzaje podmiotów administracji publicznej
Składające się z czynnika obywatelskiego albo zawodowego * Organ obywatelski (społeczny) - to jednostka organizacyjna w skład której wchodzą osoby traktujące pracę honorowo. Powoływanie organów obywatelskich - wybór przez społeczeństwo lub organ składający się z czynnika społecznego. To przedstawiciele społeczeństwa. Organ obywatel - to rada gm, rada powiatu, sejmik wojewódz., komitet społeczny itp.).
* Organy zawodowe składają się z osób, które traktują swą pracę w organie jako źródło zarobku, są zatrudnione na podstawie stosunku pracy, czy stosunku służbowego. Organy zawodowe to organy składające się z funkcjonariuszy państwowych lub samorządowych. Do organu zawodowego zaliczmy komendantów policji ,dyrektora urzędu skarbowego).
W adm. publ samorządu teryt lub zawodowego czynnik społeczny reprezentuje społeczność lokalną ( w samorządzie teryt) lub grupy zawodowe ( samorząd zawodowy)
Organy kolegialne i jednoosobowe (monokratyczne). - kryteria składu osobowego
*Kolegialność występuje w dwóch znaczeniach 1-kolegialność jako metoda działania; 2-kolegialność jako cecha strukturalna organu.
*Koleg. jako metoda działania - ozn konieczność współpracy wielu osób, ale nie ozn to konieczności wydania dec przez zespól osób.
*Koleg- jako cecha strukturalna organu - organ składający się z wielu osób powołanych do łącznego podejmowania rozstrzygnięć lub innych czynności Cały zespół lub określone quorum, jest upoważniony do działania i na „zewnątrz” liczy się działanie całego zespołu, a nie poszczególnych osób wchodzących w jego skład. Zaletą organu kolegialnego jest to, że rozstrzygnięcia są bardziej przemyślane i wyważone, spełniają się jako organy doradcze, pomocnicze, wyklucza się subiektywne podejście do sprawy. WADY- organ kolegialny jest „ociężały” i kosztowny trudno jest umiejscowić odpowiedzialność.
*organ jednoosobowy - jedna osoba jest upoważniona do podejmowania rozstrzygnięć. Osoba to ma zespół do pomocy (tj biuro, urząd), ale jt tylko aparat pomocniczy. W wydawaniu rozstrzygnięć zastępują organy jednoosob osoby z tego aparatu, ale robią to w jego zastępstwie lub z upoważnienia. Ich działanie liczy się na „zewnątrz” jako działanie organu jednoosob. Organ jednoso- jest szybki w działaniu, operatywny, elastyczny i jest umiejscowiona odpowiedzialność.
Organy o kompetencjach generalnych i specjalnych. Chodzi tu o zakres administracji, czy ma należeć do organów wyspecjalizowanych, czy do organów o kompetencjach generalnych (ogólnych). W aparacie terenowym tworzy się organy o kompetencji generalnej a potrzebną specjalizację zapewnia się przez tworzenie odpowiednich komórek w urzędach tych organów i same organy adm. specjalnej tworzy się wtedy, gdy jakieś szczególne względy za tym przemawiają (np. adm. wojskowa, celna). ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz