Podkłady kolejowe, podział i charakterystyka.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 189
Wyświetleń: 4494
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podkłady kolejowe, podział i charakterystyka. - strona 1 Podkłady kolejowe, podział i charakterystyka. - strona 2

Fragment notatki:

Podkłady kolejowe – są najprostszym elementem do przenoszenia obciążenia w łańcuchu miedzy kołem a gruntem.


Dzielimy je na :
a) Podkłady drewniane – drewno miękkie i twarde .

  • Drewno miękkie (np. sosna)- żywotność tych podkładów to mniej więcej od 15 do 20 lat.
  • Drewno twarde – żywotność do 30 lat.

Przy rozjazdach specjalnych stosujemy specjalne gatunki drewna twardego, są to gatunki drewna ze strefy tropikalnej (np. bongozja, ozober ).

  • Waga tych podkładów – masa rzędu od 80- 100 kg. Długość podkładów i ich przekrój poprzeczny są zunifikowane w zależności od kategorii torów.
  • Szerokość podkładu w części dolnej wynosi od 240 [mm] do 260 [mm].

b) Podkłady betonowe. Te dzielimy na :

  • Podkłady monoblokowe – jeden blok odlany z betonu.
  • Podkłady dwublokowe – składają się z dwóch bloków betonowych.
  • Podkłady strunobetonowe.
  • Masa do 300kg.

c) Podkłady stalowe. - w krajach europejski rzadko stosowane.

PODKŁADY KOLEJOWE Są układane na podziałce rzędu 80 cm, są odcinki gdzie są układane gęściej. Są to elementy, gdzie na podsypce spoczywa szyna, dzielimy na:
- podkłady poprzeczne
-podkłady podłużne
-podkłady z konstrukcji specjalnej

Podkłady poprzeczne układane prostopadle do kierunku szyny, na 1 podkładce spoczywają podpięte 2 szyny. Podkłady podłużne – szyny zamocowane tylko do 1 podkłady. Konstrukcje mieszane – kontr. Gdzie szynę się przypina do bloku odpowiednio ukształtowanego można spotkać w metrach w konstrukcjach o specjalnych blokach kolejowych Podkłady poprzeczne: -drewniane -betonowe -stalowe Najbardziej popularne SA podkłady drewniane, ma właściwości trwałe – z drzewa sosnowego 18 lat, z drewna bukowego 25 lat, z drewna dębowego 30 lat. Mają własności inne niż betonowe więc z gęstszą podziałką są na rozjazdach.

Drzewa na podkłady sprowadzamy z Afryki z twardego drzewa Bongosja. Podkłady betonowe są cięższe od drewnianych, masa – 230 – 300 kg, do wymiany podkładów trzeba mięć specjalny sprzęt. Są podkłady monoblokowe i dwublokowe. Beton jest odporny na ściskanie. Robimy beton sprężony. Podkłady monoblokowe (widać jego jedną część), dwublokowe to 2 częsci połączone prętem, łącznikiem. Podkłady stalowe (nie występuja u nas, nie są popularne w Europie, są modne w Afryce, Azji). Łączymy cechy podkładu poprzecznych i podłużnych i zagęszczamy miejsce montowania podkładów i … Przytwierdzenie szyn do podkładu (zapięcie szyn). W przypadku klasycznych podkładów poprzecznych, zapięcia szyn (…)… poprzeczne układane prostopadle do kierunku szyny, na 1 podkładce spoczywają podpięte 2 szyny.

Podkłady podłużne – szyny zamocowane tylko do 1 podkłady. Konstrukcje mieszane – kontr. Gdzie szynę się przypina do bloku odpowiednio ukształtowanego można spotkac w metrach w konstrukcjach o specjalnych blokach kolejowych

Podkłady poprzeczne:

  • drewniane
  • betonowe
  • stalowe

Najbardziej popularne SA podkłady…

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz