WYKŁAD III - 3.03.2011 Początek nowej koncepcji - umowy społecznej - w której nacisk kładziony jest na fakt, iż kolejne pokolenia „wstępują” we wcześniej zawartą umowę społeczną organizującą społeczeństwo w państwo.
I: Grocjusz - przełom XVI i XVII w. - deista; uznał, iż wszelkie prawa stworzył Bóg w momencie powstania świata, ludzie muszą je tylko odkryć. Bóg nie ingeruje, dlatego ludzie sami muszą utrzymać porządek. U podstaw porządku leżą 4 prawa podstawowe: Nienaruszalność własności prywatnej
Obowiązek wynagrodzenia szkody
Obowiązek poddania się karze (nałożonej przez władzę)
Przestrzeganie zawartych umów ( pacta sunt servanda )
Powstanie państwa to dzieło przodków. Umowa pomiędzy rządzącymi a rządzonymi wiąże kolejne pokolenia.
II: Puffendorf - uznał on, iż powstanie państwa był to proces trzyetapowy: Podjęcie przez ludzi decyzji o powołaniu społeczeństwa
Ustalenie „konstytucji” - reguł prawnych
Na podstawie tych reguł - powołanie władz
Koncepcję tą rozwinęli Locke i Hume, którzy stwierdzili, iż motyw powstania państwa to chęć ochrony jednostek, z tym że różnie rozumieli stan przedpaństwowy. Jeden jako wieczną wojnę, drugi jako sielankę.
III: Rousseau - twórca koncepcji umowy społecznej opartej na tzw. woli powszechnej. Wola powszechna występuje w każdym człowieku i jest identyczna. Jest to chęć do życia w bezpiecznym społeczeństwie. Osoba występująca przeciwko wolności innego człowieka tak naprawdę występuje przeciwko własnej wolności. Zatem organy państwowe wtrącając kogoś do więzienia „przywracają” mu wolność, czyli stan zgodny z wolą powszechną (paradoks Rousseau).
IV: Gumplowicz - koncepcja podboju i przemocy. Założył on, iż w okresie przedpaństwowym funkcjonowały tzw. hordy, które walcząc wygenerowały państwo poprzez:
aby utrzymać w ryzach podbitą hordę należało ograniczyć terytorium oraz pilnować go, a to zmuszało do stworzenia organów władzy
mamy terytorium, ludność, władzę - państwo
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)