To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Geneza państwa Geneza państwa , zespół przyczyn, które złożyły się na powstanie państwa. Koncepcja wywodzi się od Arystotelesa , wg której natura człowieka predestynuje go do życia w państwie, stąd jest ono naturalnym wytworem społecznego instynktu wspólnot ludzkich. Teorie powstania państwa: 1. Koncepcje spekulacyjne (technokratyczne) - coś założonego miało miejsce w historii: doktryna teistyczna - zakłada pochodzenie państwa, władzy państwowej od bóstwa. Doktryny starożytnego Wschodu głosiły boskość władzy mającą swe źródło bądź w tym, że władca otrzymuje władzę od bóstwa, bądź w tym, że sam jest bogiem. Dlatego zwykli ludzie winni mu są posłuszeństwo bez granic. Ta doktryna dominowała w starożytności. Stopniowo boskość władzy słabła.
św. Augustyn (354-430) głosił, że od Boga pochodzi każda władza państwowa ;
św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) twierdził, że od Boga pochodzi sama zasada władzy, natomiast każde konkretne państwo jest dziełem ludzi ;
doktryna patriarchalna - koncepcja, która utożsamia państwo z rodziną; w tej teorii władza królewska wywodzi się z tradycji władzy ojca rodziny ; koncepcja ta jest charakterystyczna dla feudalnej monarchii absolutnej ;
doktryna patrymonialna - wywodziła się z systemu feudalnego, władza państwowa związana z posiadaniem majątku w postaci ziemi ;
teoria umowy społecznej (XVII w.) - sięga starożytności, neguje boskie pochodzenie władzy państwowej. Koncepcja pojawiła się w doktrynie sofistów, przyjęli oni, że u podstaw genezy państwa leży szczególnego rodzaju umowa, która miała zostać zawarta między członkami społeczeństwa, a następnie między społeczeństwem i władzą . Do głosicieli należeli: z Francji: Jan Jakub Rousseau (1712-1788) - autor dzieła „Umowa społeczna”, z Holandii: Spinoza , Grocjusz , z Anglii: Thomas Hobbes (1588-1679) - autor dzieła „Lewiatan” i John Locke (1632-1704), w Polsce zwolennikiem był Hugo Kołłątaj , w Rosji Radiszczew . Naród jest podmiotem dysponującym uprawnieniami władczymi niepodzielnie.
Thomas Hobbes zwolennik władzy absolutnej, członkowie społeczeństwa przez umowę społeczną zrzekali się całkowicie i nieodwołalnie swej naturalnej wolności, a niebędący stroną umowy suweren otrzymał pełnię władzy daną mu przez ludzi. John Locke wyobrażał sobie, że przed powstaniem państwa była epoka spokoju, wolności i dobrobytu. Jednostka była chroniona przed złem przez określony system moralny. Według niego umowa społeczna zawierana jest w dwóch etapach:
- umowa jednostek powołujących państwo;
(…)
… przez plemiona germańskie, że rządzący w tych państwach wywodzą się z wyższej „rasy”.
teoria rozwarstwienia klasowego - koncepcja marksistowska (XIX w.) autorami są Karol Marks (1818-1883) i Fryderyk Engels (1820-1895).
Engels oparł swoje koncepcje na podstawie badań etnologicznych L.H. Morgana (1818-1881), badacza dziejów ludności indiańskiej w Ameryce. Morgan jest autorem znanej, dziś przestarzałej, koncepcji…
… równość ludzi, która była fundamentem ich wolności.
2. Koncepcje racjonalistyczne - oparte na rezultatach dociekań, badania historycznego:
teoria przemocy i podboju (XIX w.) - rezultat rozwoju nauk historycznych. Koncepcja, która zakładała, że państwo jest następstwem podboju ludów słabszych przez silniejsze i lepiej zorganizowane. Koncepcję tę głosił Duhring i Ludwik Gumplowicz (1838-1909).
Gumplowicz…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)