Platon - filozofia - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 1043
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Platon - filozofia - omówienie - strona 1

Fragment notatki:

Platon: a. dlaczego filozofowie mają rządzić w państwie idealnym
Filozofowie mają stanowić elitę duchową, mają sprawować władzę polityczną, ponieważ osiągnęli wyższy poziom intelektualny a ich poznanie nie zamyka się do kręgu wrażeń zmysłowych (świata cieni) i tylko oni wiedzą o istnieniu świata idei (niezmiennego, niematerialnego, wiecznego). Właśnie dlatego powinni rządzić i to decyduje o ich uprzywilejowanej sytuacji w państwie. Ten kto tworzy elitę duchową, powinien być członkiem elity urzędowej. Nihilizm prawny na rzecz władzy mędrców.
b. czym jest sprawiedliwość
Sprawiedliwości stanowi odpowiednik idei dobra, zaś idea dobra jest hierarchicznie najwyższą ideą w świecie idei. Stoi ponad prawem ( można ją uznać za element pr.nat. w jego filozofii). Sprawiedliwość jest 4 cnotą dochodzi do głosu w państwie doskonałym i charakteryzuje się harmonią trzech pozostałych cnót : mądrości, męstwa, wstrzemięźliwości. (Sprawiedliwość w państwie polega na tym, że każdy pełni określoną funkcję (nie ma równości), natomiast wyraża się w tym, że każdemu oddaje się to co mu się należy Ⴎ prawa nie mogą być zgodne ze sprawiedliwością, tak więc Platon uznaje je za zbędne-głosił nihilizm prawny (zbędne, bo będzie wielka rodzina).
c. 4 rodzaje cnót:
cnota mądrości (filozofowie)
cnota wstrzemięźliwości (rzemieślnicy)
cnota męstwa (wojownicy)
- sprawiedliwość (wyraża się w harmonii trzech pozostałych cnót)
d. wolność człowieka w państwie
Platon w swojej koncepcji idealnego państwa nie zezwala jednostkom na pełny, swobodny rozwój cech indywidualnych, nie przyznaje nikomu wolności. Każdy człowiek ma znaczenie ze względu na rolę, którą ma spełnić w państwie. Dlatego dzielił ludzi na:
filozofów, którzy mają rządzić w państwie idealnym, którzy nie powinni nic posiadać na własność, ani też zakładać rodzin, mieli wyłącznie doskonalić się w cnocie mądrości;
rzemieślników, których obowiązkiem było utrzymywać całe społeczeństwo. Wolno im było zakładać rodziny i posiadać na własność ziemię, jak również warsztaty.
Wojowników, którzy są pozbawieni własności prywatnej i nie wolno im zakładać rodzin. Ich życie jest podporządkowane funkcji jaką pełnia w państwie. Nawet w chwilach wolnych od służby wojskowej nie wolno im czytać wierszy lirycznych, ani słuchać muzyki, która by potęgowała ich wrażliwość i uczuciowość.
e. przemiana poglądów (to omówiła dyktując pytania)
W dziele pt. „Prawa” mniej radykalne stanowisko odnośnie prawa. Domaga się ustanowienia praw przez rządzących w państwie, ale też by byli tym prawom posłuszni. Konieczność stanowienia prawa wynika z natury człowieka, który nie podlegając prawom zachowywałby się jak najdziksze zwierzęta (egoizm, zawiść, prywata, zazdrość). Pozory porządku i zgody wprowadzają obłudę do życia publicznego. Prawo pozytywne niezbędną pomocą dla rozumu ludzkiego w walce ze złe m. Ponadto przede wszystkim perswazja, uzupełniana przymusem. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz