Planowanie marketingowe

Nasza ocena:

5
Pobrań: 119
Wyświetleń: 1099
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Planowanie marketingowe - strona 1 Planowanie marketingowe - strona 2 Planowanie marketingowe - strona 3

Fragment notatki:


Planowanie marketingowe
Planowanie to powszechnie praktykowany rodzaj działalności człowieka, który umożliwia mu pewien stopień kontroli nad przyszłością. Jest to - mówiąc ściślej - podejmowanie bieżących decyzji, dotyczących przyszłych działań. Również marketing prowadzony przez firmę powinien być działalnością planową. Konieczność ta wynika z tego, że zasoby firmy, czas, zdolność pracowników, zwłaszcza kadry menedżerskiej, oraz zasoby kapitałowe są zawsze ograniczone. Planowanie marketingowe pomaga wykorzystać zasoby w sposób możliwie efektywny i przemyślany, a tym samym pozwala uniknąć bezcelowych i jałowych działań. Wiele tracą firmy, które nie planują swej działalności marketingowej, ponieważ dużo trudniej jest im wykorzystać szanse odpowiadające ich zasobom, pojawiające się w ich otoczeniu. Z drugiej strony firmy te nie są także przygotowane do przewidywania i pokonywania niebezpieczeństw i zagrożeń, jakie również w sposób nieunikniony pojawiają się w ich otoczeniu.
Prawidłowy proces zarządzania sprzedażą i marketingiem w firmie polega na:
systematycznym identyfikowaniu możliwości (opcji) rynkowych, jakie ma firma, na wyborze jednej z pośród lub większej ich liczby, a następnie na określeniu szczegółowego planu i harmonogramu oraz kosztów realizacji tych możliwości tak, by możliwe było osiąganie celów firmy. Proces ten określa się mianem planowania marketingowego, które w skrócie bywa też nazywane planowym angażowaniem marketingowych zasobów firmy dla realizacji jej celów, a jeszcze inaczej: logiczną sekwencją działań, które prowadzić mają do określenia celów oraz formułowania i realizacji planów.
Koncepcja procesu planowania marketingowego jest prosta. Polega ona na ocenie sytuacji, sformułowaniu podstawowych założeń, wyznaczeniu celów określających co i komu ma być sprzedawane, podjęciu decyzji, jak cele te miałyby być osiągnięte, oraz ustaleniu szczegółowego harmonogramu i kosztów działań niezbędnych do realizacji planu. Problem polega jednak na tym, że planowanie marketingowe, choć stosunkowo proste od strony koncepcyjnej, w praktyce jest jednym z najtrudniejszych zadań realizowanych w ramach działalności marketingowej. Trudności te wynikają głównie stąd, że planowanie marketingowe wymaga założenia w jeden, skoordynowany plan wszystkich elementów marketingu firmy, a do wykonania tego zadania niezbędny jest co najmniej pewien stopień instytucjonalizacji (formalizacji) procedur planistycznych, co dla wielu firm nie jest łatwe. Inna trudność polega na konieczności uwzględniania w planowaniu marketingowym czynników kulturowych, organizacyjnych i politycznych.


(…)

… uzyskanie środków na działalność marketingową z zewnątrz firmy, np. z banku, lub wewnątrz firmy od jej kierownictwa, np. kampanię reklamową, czy prace nad nowym produktem, stymulować wysiłek intelektualny w firmie i pełniejsze wykorzystanie jej zasobów, precyzyjnie określać odpowiedzialność, zadania i harmonogram działań wszystkich zespołów i pracowników zaangażowanych w realizację planu marketingu…
… bardziej skomplikowany i sformalizowany w firmach większych, o bardziej zróżnicowanej działalności, aniżeli w firmach małych.
BIBLIOGRAFIA:
Philip Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola., Gobethner & Ska, Warszawa 1994.
Lechosław Garbowski, Ireneusz Rutkowski, Wojciech Wrzosek, Marketing punkt zwrotny nowoczesnej firmy., Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa 1997.
http://biznes.onet.pl…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz