To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Planowanie jako jedno z działań administracji publicznej. Pojęcie planowania. Pojęcie planowania (programowania), koordynacji, współdziałania czy kontroli są związane z zagadnieniami sprawnego działania. Pojęcia te traktuje się jako nieodłączny problem kierownictwa i administrowania, zaś H.Fayol uważał je za elementy administrowania.
Planowanie odgrywa szczególną rolę w administracji. Jest koniecznym elementem racjonalnego działania. Prognozowanie pozwala przewidzieć określone skutki w przyszłości. Dzieli się na doświadczenie zawodowe i intuicję. Przy planowaniu istotna jest rola współdziałania polityków (wybór celów) i specjalistów (środki realizacji). Współczesna administracja dąży do kształtowania stosunków społecznych i przeobrażeń w zamierzonym z góry celu. Współcześnie państwo i jego administracja wkraczają w dziedziny zaspokajania podstawowych potrzeb społecznych - to cel planowania. Plan jest pierwszą fazą działania administracji, po wykonaniu i kontroli. Plany to pojęcie centralne, szczególna postać decyzji. Należy rozróżnić dwa pojęcia plan i planowanie. PLANOWANIE - jest procesem decyzyjnym
PLAN - jest efektem procesu, to akt kompleksowy, jest instrumentem integracji decyzji indywidualnych Plan jako konstrukcja prawna -istotny instrument prawny sterowania w adm. publiczej. - odmienny od innych norm sposób wyrażania postanowień (określenie celów i środków realizacji)
- wzajemne powiązanie postanowień planowych (w obrębie poszczególnych planów lub wzajemne powiązanie różnych planów)
- powiązanie z jednej strony postanowień planów z normami generalnymi (źródłami prawa) oraz z drugiej z aktami indywidualnymi - sposób wiązania adresatów z postanowieniami planów oraz możliwość rozszczepienia adresata od wykonawcy planu Rodzaje planów: Wyróż niamy dwa rodzaje planowania: - Planowanie w sferze zew . - gdy dotyczyć ma jednostki (obywatela), powinno być przewidziane ustawą - Planowanie w sferze wew . - wystarczy ogólna norma kompetencyjna Z punktu widzenia ich zakresu rzeczowego : (określają rzeczowy zasięg planów i zakres potrzeby planowania w adm). - plan zagospodarowania przestrzennego
- plany finansowe
- gospodarcze
- programy ochrony środowiska
- inwestycyjne
- kadrowe
Przykłady planowania: - ustawa przewiduje, że minister właściwy do spraw zdrowia po zasięgnięciu opinii organów samorządów zawodów medycznych, w drodze rozporządzenia, ustala plan rozmieszczenia szpitali publicznych - prawo ochrony środowiska przewiduje sporządzenie przez zarządy województwa, powiatu i wójtów gminy programów ochrony środowiska, realizując cele polityki ekologicznej państwa
(…)
… formy planowania - Wyróżniamy specjalne zespoły zadaniowe, które zostają włączone w hierarchię aparatu administracyjnego.
- Sztaby planistyczne (małe zintegrowane ze strukturami kierowania, wielkie posiadające własne organy kierownicze np. Rządowe Centrum Studiów Strategicznych Wady sztabów: żądają prawa do informacji od wszystkich struktur, same opracowują alternatywne projekty, gdzie wybory dokonuje…
… - prawo ochrony środowiska przewiduje sporządzenie przez zarządy województwa, powiatu i wójtów gminy programów ochrony środowiska, realizując cele polityki ekologicznej państwa - art.12 ustawy z 18.4.2002r. o stanie klęski żywiołowej przewiduje: programy reagowania w czasie stanu klęski żywiołowej i plany reagowania kryzysowego - akty prawa ustrojowego - ustawa o samorządzie gminnym z 18.3.1990: rada…
… informacji jest „przedpolem” planowania właściwego, pozwala to racjonalnie przeprowadzić proces planowania
Istotna jest również zasada prognozowania w planowaniu. Jest istotna zarówno w podejmowaniu jednostkowych decyzji przez administrację jak i w podejmowaniu rozstrzygnięć planistycznych Metody Prognozowania:
- metoda intuicyjna
- metoda eksploatacji terenów rozwojowych - metoda stymulacji przyszłych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)