To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
P iramida potrzeb turystycznych: Marzenia Przeżycia
Regeneracja i wzbogacenie sił fizycznych i duchowych
Niezbędne walory turystyczne Jedzenie i picie
Zakwaterowanie i ubezpieczenie
Zmiana środowiska - przejazd
wg R Łazarek POPYT TURYSTYCZNY - to wielkość zapotrzebowania na dany produkt turystyczny przy danej cenie i w danym okresie.
Czynniki decydujące o wielkości popytu turystycznego: Strukturalne: demografia, urbanizacja, czas wolny, dochody, wykształcenie, sezonowość turystyki Koniunkturalne: sytuacja makroekonomiczna, kursy walut, koszty i ceny usług cząstkowych. Psychologiczne i socjologiczne: zmiana stylu życia, nawyków konsumpcyjnych Czynniki decydujące o specyfice popytu turystycznego: Złożoność produktu turystycznego (dobra, urządzenia, usługi)
Ocena produktu przez konsumenta ma często charakter subiektywny
Turystyka nie wiąże się z zaspokojeniem podstawowych potrzeb człowieka.
Główne cechy popytu turystycznego: heterogeniczny - niejednorodny
w budżecie jednostki występuje w ramach wydatków według upodobania (konsumpcji swobodnej)
jest elastyczny dochodowo, chociaż na rynku można znaleźć strumienie o małej elastyczności dochodowej,
jest popytem mobilnym
ma charakter popytu substytucyjnego, przy czym substytucyjność wewnętrzna jest stosunkowo duża
ma charakter popytu restytucyjnego
jest typowym przykładem popytu łącznego
jest elastyczny cenowo (są też rodzaje turystyki, które nie są elastyczne np. turystyka biznesowa)
jest sezonowy
jest wypadkową popytów na wszystkie komponenty podaży (składniki produktu turystycznego)
w dużym stopniu zależy od ogólnej polityki państwa tak gospodarczej jak i społecznej.
Zmiany popytu turystycznego ( wybrane aspekty): Hard tourism ( twarda turystyka): Podróżowanie grupowe
Wszystko z góry ustalone ( trasa, program)
Dominujący model jednego głównego wyjazdu w okresie wakacyjnym
wygoda, bierność
Nastawienie na ilość wyjazdów oraz „zaliczonych” atrakcji.
Poczucie wyższości efekt dominacji
Brak przygotowania i wiedzy na temat atrakcji, kultury i zwyczajów odwiedzanych terenów
zakupy
Hałaśliwość
Pamiątki ogólnodostępne
Zupełna nieznajomość i brak zainteresowania językiem odwiedzanego kraju
Nastawienie na komfort
Dystans między personelem a klientem. Soft tourism (miękka turystyka)
(…)
… według celów (klasyfikacja WTO)
dla przyjemności
w interesach
odwiedziny u krewnych i znajomych
lecznicze
religijne
pozostałe
Tendencje na rynku turystycznym:
Wzrasta:
wykorzystanie internetu jako formy promocji i kanału dystrybucji
liczba wyjazdów do miast historycznych
zainteresowanie „zieloną” turystyką
liczba podróży indywidualnych
zainteresowanie Europejczyków krajami zamorskimi
turystyka „trzeciego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)