Pięć trybów empatycznego pobudzenia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 1330
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pięć trybów empatycznego pobudzenia - strona 1 Pięć trybów empatycznego pobudzenia - strona 2 Pięć trybów empatycznego pobudzenia - strona 3

Fragment notatki:

Pięć trybów empatycznego pobudzenia: Mimikra motoryczna i dodatnie sprzężenie zwrotne
Klasyczne warunkowanie
Bezpośrednie kojarzenie cechy ofiary lub jej sytuacji z własnym, bolesnym doświadczenie
Kojarzenie pośrednie (zapośredniczone przez semantyczne przetwarzanie informacji)
Przyjmowanie ról i zmiana perspektywy
Rozwój uczuć empatycznych u dzieci:
Reaktywny płacz noworodka
Egocentryczne cierpienie empatyczne(dystres) -dzieci reagują na cierpienie innych tak, jakby to one same cierpiały
Quasi-egocentryczne cierpienie empatyczne- dziecko zdaje już sobie sprawę z tego, że cierpi kto inny, ale myli swój stan wewnętrzny ze stanem innej osoby i robi dla niej to, co jemu przyniosłoby pocieszenie
Cierpienie empatyczne- uczucia dziecka zbliżają się do uczuć drugiej osoby, bo nie utożsamia już ono stanów wewnętrznych innych osób z własnymi odczuciami
Empatia dla doświadczenia innej osoby- wykraczająca poza bieżącą sytuację (np. chroniczna choroba, ubóstwo)
Regulacja emocjonalna a problemy z zachowaniem Zaburzone zachowania u dzieci: Internalizacja - zachowania skierowane ku sobie, takie jak lęk, wycofanie, depresja i uskarżanie się na dolegliwości somatyczne. Eksternalizacja -zachowania skierowane na zewnątrz, takie jak hiperaktywność, agresja, zachowania aspołeczne i problemy z dyscypliną.
Zaburzenia internalizujące: Krańcowa nieśmiałość
Lęki
Zahamowania w reakcji na bodźce
Nastroje depresyjne
Brak elastyczności w koncentracji na własnej osobie (dziewczęta)
Nadmierna samokontrola łącząca się z nastrojami depresyjnymi (dziewczęta)
Niekontrolowane zachowania agresywne w połączeniu ze skłonnościami depresyjnymi (chłopcy)
Słabsza adaptacja w nowych sytuacjach, pewność siebie, samokontrola (chłopcy).
Zaburzenia eksternalizujące: Utrata panowania nad sobą
Wysoka reaktywność
Niska koncentracja uwagi
Wysokie pobudzenie motoryczne
Negatywne emocje (drażliwość, smutek, gniew, złość)
Brak umiejętności przystosowania i elastyczności.
Inteligencja emocjonalna przejawia się w 5 podstawowych zdolnościach:
Znajomość własnych przeżyć
Kierowanie emocjami
Zdolność motywowania się
Rozpoznawanie emocji u innych (empatia)
Nawiązywanie i podtrzymywanie związków z innymi
WYKŁAD 9-10 Co to jest stres? Stres psychologiczny to złożona reakcja emocjonalno-behawioralna , która pojawia się wtedy, gdy wymagania sytuacji (środowiska) przewyższają możliwości poradzenia sobie z nimi przez człowieka.


(…)

… i neurofizjologicznej oraz specyficznymi konsekwencjami reakcji pourazowej, w tym zespołu stresu pourazowego PTSD
poważne wyzwania i zagrożenia, często o charakterze krytycznych wydarzeń życiowych -dotyczą one spraw o ważnym znaczeniu dla celów życiowych jednostki i zakłócają jej funkcjonowanie w otoczeniu w na tyle radykalny sposób, że wymagają prowadzenia względnie istotnych i trwałych zmian w mechanizmach…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz