To tylko jedna z 22 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Sztuka przekonywania kogoś do własnych racji. To także jedna z metod negocjacji, pozwalająca dojść do konsensusu, czyli porozumienia. Poprzez wspólne przeanalizowanie zaistniałego konfliktu, czy to w relacjach partnerskich, czy już na wyższych szczeblach, jest szansą na rozwikłanie konfliktu na korzyść obu stron. Długotrwała zmiana własnej postawy, która jest konsekwencją prób usprawiedliwiania samego siebie apelowanie o zajęcie określonego stanowiska i podjęcie określonego działania sugerowanie pożądanych interpretacji i ocen racjonalne uzasadnianie słuszności prezentowanych poglądów • Sympatia • Reguła kontrastu • Podstawowe założenia perswazji • Autorytet • Reguła wzajemności Reguła Sympatii aktywizowana jest przez następujące czynniki: 1. Podobieństwo (w czym podobny jestem do mojego rozmówcy) 2. Atrakcyjność fizyczna 3. Znajomość (czy znam się ze swoim rozmówcą, czy często się widzimy, czy mamy wspólnych znajomych na których mogę się powołać) 4. Wspólny cel i współpraca. Żadnej rzeczy, osoby lub zjawiska nie postrzegamy w izolacji od innych, dlatego każdą z nich odbieramy w innym świetle zależnie od kontekstu. Ponadto zwiększa nam się skala postrzeganych różnic - jeśli jedną z rzeczy widzimy z drugą jako czymś różnym, to ta druga wydaje się bardziej różna niż gdyby występowała sama. Wchodzisz do sklepu i kupujesz spodnie. Koszt spodni, które Ci się spodobały to 200zł. Przymierzasz i wiesz, że idealnie leżą. Wyglądasz w nich naprawdę dobrze. Kupujesz je. Miła, sympatyczna i atrakcyjna sprzedawczyni mówi do Ciebie przy kasie: wiesz, mam t-shirt, który idealnie komponuje się ze spodniami. Kosztuje jedynie 39 zł. Ty decydujesz się na zakup koszulki bo kosztuje „jedynie 39 zł”. To przecież bardzo mało w porównaniu z kwotą 200 zł., które wydałeś na spodnie. 39 zł. Przy kwocie 200 zł. wygląda raczej skromnie. • Nie ma porażek – istnieją tylko informacje zwrotne • Za każdym zachowaniem stoi pozytywna intencja • Każdy z nas ma inną mapę świata • Komunikat odebrany = komunikat nadany • Wszyscy wygrywają •Tytuły to symbol najłatwiejszy do zawładnięcia, choć ich uzyskanie normalną drogą wymaga lat pracy i osiągnięć. Skutecznie wykorzystywane są one w reklamie, jak również przez oszustów. Inaczej rozmawiamy z osobą, o której wiemy ze jest profesorem, a inaczej z kimś, o kim nie wiemy nic. Tytuł skłania nas do okazywania szacunku i akceptacji.
(…)
… się ludzie. W skrócie mówi ona, że należy
odwzajemniać się osobie, która coś dla nas zrobiła.
Reguła ta jest bardzo silna i powszechna, nabywamy ja bardzo wcześnie w procesie
socjalizacji. Niekiedy twierdzi się też, że jest skutkiem setek tysięcy lat rozwoju człowieka
w małych grupach społecznych
W psychologii oraz socjologii to celowo inspirowana interakcja społeczna mająca na
celu oszukanie osoby…
… się, że dostępny model posiada wbudowane dodatkowe poduszki powietrzne,
których nie da się wymontować (ukryty koszt). Jeszcze w innej odmianie samochód, który faktycznie
kupuje klient nie posiada pewnych cech (na przykład radia), tak jak ten, który oglądał na wystawie i na
który się decydował (znikająca przynęta).
Zjawisko polegające na eksponowaniu w środkach masowego przekazu głównie sylwetek
całego ciała…
… słabych punktów osobnika i wywarcie wpływu na nie,
•wykorzystanie nieuwagi i podsunięcie gotowych rozwiązań, nie przedstawiając
pełnego obrazu (np. umowy),
•system aktywnego wywarcia wpływu na manipulowanego poprzez
niepozostawienie mu możliwości wyboru (np. w sektach destrukcyjnych),
•Niska piłka
•Twarzyzm
•Stopa w drzwi
•Prawo limitu
"Rzucasz przynętę i gdy jest branie - ciągniesz do góry", "rzuć nisko…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)