docx.
Tematem notatki jest NLP, czyli kilka słów o tym jak tworzyć skuteczne reklamy. Dodatkowo notatka odpowiada na pytanie Na jakich głównych zasad oparto programowanie neurolingwistyczne?
NLP czyli kilka słów o tym jak tworzyć skuteczne reklamy. (część I)
Zapewne każdemu z nas obiła się o uszy nazwa programowanie neurolingwistyczne czy tożsame NLP. Okazuje się, że to niezwykle efektywne techniki sprzedaży, które na potężna skalę zaczynają być wykorzystywane w handlu. Ideologia NLP narodziła się w latach 70 ubiegłego stulecia kiedy to Richarda Bandler spisując nagrane sesje terapii Gestalt prowadzonej przez Fritza Perlsa odkrył, że akceptacja sugestii Perlsa zależała od obecności w jego wypowiedziach konkretnych słów i fraz. Swym odkrycie zainteresował lingwistę Johna Grindera i wspólnymi siłami stworzyli zestaw technik podnoszących efektywność (wówczas terapii psychologicznych nad którymi to pracowali). Ich odkrycie już wkrótce miało zainteresować specjalistów sprzedaży i najlepszych copywriterów świata.
Obecnie zasady NLP wykorzystywane są we wszystkich tekstach reklamowych, a każda z szanujących się agencji reklamowej w swych szeregach ma specjalistę tejże dziedziny. Na jakich głównych zasad oparto programowanie neurolingwistyczne?
Po pierwsze modelowanie czyli dostrzeganie zachowań, wartości i przekonań jednostki w zależności do tego jakimi cechami działania się wykazuje. W praktyce oznacza to zwrócenie bacznej uwagi na sposób wysławiania się naszego interlokutora. Sposób w jaki mówi da nam jasną wskazówkę do tego czy jest pewny siebie czy zakompleksiony, czy postrzega świat egocentrycznie czy też to typ rodzinny. Może odpowiedzieć, że bawił się doskonale: pływał w morzu, jadł świetne dania, szalał na dyskotekach całymi nocami i ani słowem, bądź tez bardzo pobieżnie wspomnieć o tym, jak czas spędził a jego żona. Widzimy, że to typ wybitnie egocentryczny, a ta informacja to dla nas prosta droga do sukcesu w sprzedaży poprzez gloryfikowanie korzyści jakie ON odniesie z zakupu naszego produktu.
Po drugie kotwiczenie czyli wytwarzanie pozytywnych powiązań produktu z dźwiękiem, zapachem czy frazą, która sprawi, że za każdym razem gdy klient będzie miał z nimi do czynienia pomyśli o naszym produkcie i będzie miał ochotę go nabyć. Stąd tak istotna rola udanych sloganów reklamowych. Metafory - w tym temacie nie jeden copywriter czuje się jak ryba w wodzie, a Twoje ulotki, banery i inne gadżety reklamowe nabierają baśniowego posmaku. Jak stwierdził jedne z psychologów reklama to jest gra, w która pozwalam, by ze mną grano. Dlatego nikogo jakoś specjalnie nie dziwi, że w momencie gdy ktoś w reklamie ubrudzi koszulkę lodem zaraz kolo niego zjawia się kobieta z proszkiem X. Nikt nie widzi w tym niczego absurdalnego, że ktoś przechadza się po ulicy i ratuje spaprane bluzeczki. No właśnie. Dlatego tworząc rekwizyty marketingowe swej firmy, wiedz, że jakość możesz ubrać w baśniowe kolory, które dla nabywcy są po prostu przyjemniejsze i nie dają mu poczucia powagi wydawanych właśnie pieniędzy. Brutalne lecz skuteczne.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)