To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Perspektywy oceny w strategicznej karcie wyników (BSC).
Strategiczna Karta Wyników daje możliwość przełożenia strategii i wizji na działania, poprzez
zdefiniowanie celów i mierników w czterech perspektywach:
finansowej, realizującej wymagania inwestorów,
klienckiej, realizującej wymagania klientów,
procesów wewnętrznych, która realizuje te procesy tak, by usatysfakcjonować
inwestorów i klientów,
wzrostu i rozwoju, która podtrzymuje i rozwija gotowość do innowacji i zmian.
Strategiczna karta wyników określa cele biznesowe firmy, które wchodzą poza obszar celów
finansowych. Karta wyników wskazuje działania, które są kluczowe z punktu widzenia tworzenia
wartości. Wyraźnie podkreśla ona efektywność krótkoterminową oraz czynniki warunkujące
długoterminowy sukces finansowy i rynkowy firmy
Perspektywa finansowa
Perspektywa finansowa jest obszarem najważniejszym z punktu widzenia podnoszenia wartości
firmy; w wynikach finansowych znajdują swoje odzwierciedlenie wszystkie działania podejmowane
w różnych obszarach strategicznych. Dlatego cele finansowe stanowią punkt odniesienia dla celów
i mierników zdefiniowanych w pozostałych perspektywach karty wyników.
Strategiczna karta wyników zachowuje spojrzenie finansowe, gdyż mierniki finansowe bardzo dobrze
podsumowują łatwo mierzalne ekonomiczne efekty przeszłych działań. Mierniki finansowe pokazują,
czy wdrożenie i realizacja strategii przyczyniają się do poprawy wyników ekonomicznych firmy.
Cele finansowe są zwykle formułowane w stosunku do np. zysku operacyjnego, stopy zwrotu z
zaangażowanego kapitału oraz, w ostatnim okresie, ekonomicznej wartości dodanej. Alternatywnymi
celami finansowymi mogą być szybki wzrost sprzedaży lub dodatnie przepływy pieniężne
Mierniki w perspektywie finansowej
Najczęściej stosowanymi miernikami w perspektywie finansowej są:
- stopa wzrostu przychodów,
- udział w docelowym regionie geograficznym,
- udział w docelowej grupie klientów, segmencie rynku,
- redukcja kosztów,
- zwiększenie wydajności,
- stopa wzrostu z zaangażowanego kapitału,
- stopa zwrotu z inwestycji,
- poziom wartości dodanej,
- poziom wartości rynkowej(3)
Mierniki w perspektywie finansowej powinny być dobrane tak, aby służyły realizacji wyznaczonym
celom finansowym. Perspektywa ta koncentruje się na finansowych rezultatach działalności
przedsiębiorstwa i jest punktem odniesienia dla celów i mierników w pozostałych perspektywach.
Perspektywa klienta
W perspektywie klienta strategicznej karty wyników kierownictwo określa klientów i segmenty
rynku, w których przedsiębiorstwo będzie konkurować oraz mierniki efektywności
przedsiębiorstwa z nimi związane.
Perspektywa klienta zawiera zawsze kilka podstawowych mierników realizacji dobrze sformułowanej
i wdrożonej strategii, takich jak:
1.
satysfakcja,
2.
utrzymanie,
3.
zdobycie i rentowność klientów
4.
oraz ilościowy i wartościowy udział w docelowym rynku.
Powinna ona również zawierać specyficzne mierniki wartości oferowanej
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)