Pedagogika specjalna - wykłady i ćwiczenia

Nasza ocena:

3
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pedagogika specjalna - wykłady i ćwiczenia - strona 1 Pedagogika specjalna - wykłady i ćwiczenia - strona 2 Pedagogika specjalna - wykłady i ćwiczenia - strona 3

Fragment notatki:

Temat: Mowa i myślenie dziecka niesłyszącego.
Ukierunkowany dwoma czynnikami:
moment/czas ubytku słuchu
stopień ubytku słuchu
1. Okres do momentu ukształtowania mowy ustnej jako
narzędzia komunikacji. OKRES UTRATY
2. Przed ukształtowaniem mowy jako narzędzia komunikacji. SŁUCHU
Dzieci niesłyszące przechodzą te same etapy co zdrowe dzieci, chociaż są wydłużone.
Okres gaworzenia- odruch warunkowy do 1 roku życia, wydają dźwięki, dzieci głuche nie mówią, ale organizm jest przygotowany do rozwoju mowy, jeśli niesłyszące niemowlę obserwowało w swoim otoczeniu język migowy - zaczyna „gaworzyć palcami”, dzieci niesłyszące nie gaworzą w sposób samo naśladowczy.
Okres milczenia- okres ciszy; dziecko nie wydaję dźwięków lecz krzyk, głuche dziecko zatrzymuje się na gaworzeniu. 1. Brak połączenia mowy z myśleniem- trzeba
to u dziecka niesłyszącego wykształcić. SPECYFIKA DZIECI 2. Skojarzenia są luźne. NIEDOSŁYSZĄCYCH
3. Pamięć słuchowa jest krótka.
W pierwszym okresie nauczania mowy zachwycamy się jak dziecko mówi, potem stopniowo w rozwoju mowy bardziej wymagamy żeby mowa była poprawna i logiczna. Co trzeba robić aby doprowadzić do tego, aby mowa dziecka niedosłyszącego była zrozumiała dla otoczenia:
należy budować wartości dziecka,
dziecko niepełnosprawne intelektualnie i niesłyszące wychowywać tak jak normalne dziecko, należy stosować system kar i nagród aby wszystko kształtować,
rozumienie mowy dzieci głuchych (w potoku słów wyłapują słowa, które znają, niekoniecznie z sensem),
ważny jest trening słuchowy,
dziecko opiera się na słowach, kluczach, wypowiadając często rzeczowniki - tak dzieci głuche próbują rozmawiać,
nauczanie dzieci niedosłyszących języka ojczystego ma takie same prawa jak nauczanie języka obcego przez słuchanie, czytanie,
Dla tych dzieci naturalne są gesty.
Podstawowe etapy treningu słuchowego:
SŁUCH FONEMOWY
Zainteresowania dziecka dźwiękiem.
Rozróżnianie instrumentów muzycznych, najpierw dziecko wysłuchuje dźwięk i widzi jak ten instrument gra (kontrola słuchowa i wzrokowa, np. na dźwięk podnosi dziecko rękę).
Wysłuchiwanie dźwięków muzycznych bez udziału wzroku: najpierw przy uchu, stopniowo zwiększa się odległość od ucha, by rozwinąć możliwość słuchową..
Rozróżnianie dźwięków mowy na bazie słowa, mówienie z możliwością odczytywania z ust, a później dziecko nie widzi ust.
Słuchanie bez aparatu słuchowego by reagowało na resztki słuchowe; wyraźnie rozumie słowo 'mama', a później bez aparatu, aby wyróżniło resztki słuchowe, słowo 'mama' i wiedziało, że to jest to słowo. WYKŁAD 1
Temat: Uwarunkowania niedosłuchu, następstwa dla edukacji w rozwoju dziecka.
Trzy kosteczki słuchowe - młoteczek, kowadełko, strzemiączko. Młoteczek z jednej strony łączy się z błoną bębenkową, a z drugiej strony łączy się z kowadełkiem, kowadełko ze strzemiączkiem, a ono z kolei łączy się z błoną okienka owalnego. Ich zadaniem jest wzmocnienie drgań błony bębenkowej i doprowadzenie ich do ucha wewnętrznego. Kosteczki słuchowe są najmniejszymi kośćmi organizmu ludzkiego.
Implanty są wprowadzane dla osób które w ogóle nie słyszą! Żadne urządzenie nie zastąpi zdrowego ucha wewnętrznego!
Choroby ucha zewnętrznego: kostniak (zarastanie), wady wrodzone, polipy, zbyt duża ilość woskowiny w uchu ( tłumią się wtedy dźwięki w błonie bębenkowej).
Choroby ucha środkowego: źle wykształcone, zakotwiczone trzy kosteczki słuchowe ( młoteczek, kowadełko, strzemiączko), osteoporoza, reumatyzm - leczenie farmakologiczne lub operacja.
Ślimak - uszkodzenie nieuleczalne, trwałe, w ślimaku są komórki rzęskowe, które mogą być uszkodzone przez antybiotyki. Nadmierny , długotrwały słuch, hałas także uszkadza ślimaka. Komórki które przestają pracować, nigdy więcej nie zaczną pracować, nie da się ich wyleczyć. Choroba nerek, cukrzyca również wpływają na uszkodzenie ślimaka.
Przebywanie w hałasie nie zawsze oznacza utratę słuchu, ucho się zabezpiecza. Po wyjściu w głośnego pomieszczenia mamy przytłumiony słuch, jednak po 15 minutach, ucho powraca do normalnego stanu. Problem zaczyna się jak ktoś ciągle pracuje, przebywa w głośnym miejscu. Pierwszy objaw choroby- słuch powraca dopiero po 25 minutach.
Działanie ślimaka:
- rozróżnianie dźwięków z otoczenia.
Przy zdrowym ślimaku dźwięki się wypiętrzają. Osoba z uszkodzonym ślimakiem nie jest w stanie rozróżnić dźwięków bo nakładają się na siebie. Dyskryminacja akustyczna- zabezpiecza ucho przed nagłymi dźwiękami, obniża za głośne dźwięki. Osoba chora jest wrażliwa na dźwięki.
Funkcje młoteczka, kowadełka, strzemiączka:
- przenoszenie dźwięków,
- zabezpiecza ucho przed dźwiękami głośnymi
Z wiekiem niedosłuch się pogarsza. Utrata słuchu idzie od najwyższych dźwięków.
NIEDOSŁUCH A ROZWÓJ MOWY.
Rozwój mowy zależy od:
1. Od stopnia uszkodzenia słuchu.
2.Od czasu uszkodzenia słuchu.
Jest różnica między dzieckiem niedosłyszącym 6-letnim a 2-letnim. Aparat słuchowy zalecany jest od samego początku jakiegokolwiek niedosłuchu. Do 1 roku życia najbardziej rozwijają się komórki słuchowe.
Walka toczy się nie o mowę tylko przede wszystkim o myślenie, o otaczający świat, o wykształcenie, o zrozumienie wszystkiego. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz