Pedagogika specjalna- cukrzyca

Nasza ocena:

4
Pobrań: 91
Wyświetleń: 2604
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pedagogika specjalna- cukrzyca - strona 1

Fragment notatki:

W treści notatki z pedagogiki specjalnej można znaleźć informacje dotyczące problematyki dziecka z cukrzycą w szkole (5 stron w formacie doc). W notatce znajduje się opis choroby jaką jest cukrzyca. Zaprezentowano porady jak uczyć, traktować i wychowywać dziecko chore na cukrzycę. Notatka obejmuje takie pojęcia jak: rozmowy na temat choroby, obozy dla dzieci z cukrzycą, grupa rówieśnicza, poradnia cukrzycowa, koło przyjaciół dzieci z cukrzycą, aktywizacja dziecka, insulina, hipoglikemia, wiedza nauczyciela na temat cukrzycy, wpływ choroby na dziecko.

Pedagogika specjalna - Dziecko z cukrzycą w ławce szkolnej
Cukrzyca to choroba przewlekła 1. W cukrzycy typu I (insulino-zależnej) komórki trzustki produkujące insulinę uległy uszkodzeniu. Kiedy trzustka nie dostarcza lub dostarcza zbyt małą ilość insuliny, organizm nie może wchłaniać glukozy z krwi: komórki zaczynają „głodować” mimo że stężenie cukru we krwi jest stale wysokie. Ratunkiem dla chorych jest wstrzyknięcie insuliny pod skórę- skąd insulina przedostaje się do krwi. Nie jest jeszcze możliwe produkowanie doustnej postaci insuliny, ponieważ soki żołądkowe niszczą insulinę zanim dotrze ona do krwioobiegu. Jeżeli zostanie stwierdzona insulina typu I, niema sposobu na „ożywienie” komórek trzustki produkujących insulinę. Przeprowadzano już transplantacje zdrowej trzustki lub tylko komórek produkujących insulinę, lecz zabiegi te są wciąż w fazie eksperymentów. Insulino-terapia jest wiec w cukrzycy typu 1 jedynym rozwiązaniem. Wciąż nie wiadomo co jest przyczyną powstawania cukrzycy, wydaje się ze odgrywają tu rolę czynniki dziedziczne.2. Cukrzyca typu II. W tej chorobie uwarunkowania dziedziczne odgrywają główną rolę. Istnieje również związek pomiędzy otyłością a cukrzycą ( co nie znaczy że każdy otyły będzie ją miał). U chorych na cukrzyce typu II początkowo trzustka wciąż produkuje insulinę, u części chorych będzie ją produkowała do końca życia, ale najważniejszą przyczyna podwyższenia cukru jest obniżona wrażliwość komórek mięśniowych i tłuszczowych na insulinę. Zmniejsza się wież korzystanie z glukozy przez ten komórki. Ta redukcja aktywności insuliny nazywana jest „insulinoodpornością”Objawy i rozpoznanie cukrzycy:W nie leczonej cukrzycy wchłanianie cukru przez komórki jest ograniczone, a nadmiar musi zostać wydalany z moczem. Ten stan jest przyczyną kilku powiazanych ze sobą objawów:• Utrata wagi (przy cukrzycy typu I)• Otyłość (cukrzyca typu II)• Zmęczenie• Częste oddawanie moczu (poliurynia)• Nadmierne pragnienie (polidypsja)Dieta: Pokarm można z grubsza podzielić na dwie kategorie: zawierający cukry proste (szybko wchłaniane węglowodany) i zawierający cukry złożone (wolno wchłaniane węglowodany). Cukry proste zawarte są w dżemie, słodyczach, cukierkach, owocach, sokach owocowych i mleku. Po spożyciu cukrów prostych stężenie cukru we krwi szybko wzrasta (zależnie od zjedzonej ilości), ponieważ dociera on do krwi w krótkim czasie. Dobrze jest więc łączyć je z cukrami złożonymi. Znajdują się one np. w ziemniakach warzywach i ryżu.Dla chorego na cukrzycę bezpieczniejsze jest spożywanie cukrów złożonych, ponieważ docierają one do krwi wolniej i dają komórkom organizmu szansę wchłonięcia cukru, zanim nagromadzi się on we krwi. Wraz z cukrami złożonymi obecny w pokarmie jest zwykle błonnik, który również opóźnia ich wchłanianie. Jednak cukry proste mogą okazać się bardzo przydatne wtedy, gdy (według pomiaru) masz za niskie stężenie cukru we krwi. Jeżeli stężenie cukru jest zbyt niski

(…)

… się przejadać- powinno się jeść tylko ilości przewidziane w diecie • Powinno się jeść chleb pełnoziarnisty bądź razowy, makaron i nie łuskany ryż , natomiast ograniczyć białe pieczywo • Codziennie powinno się jeść warzywa • Należy ograniczyć tłuszcze i cukier Wpływ choroby na dziecko: 1. W wieku 8 -12 lat: • Wyrasta z myślenia magicznego i wybujałej wyobraźni • Staje się bardziej niezależne, może mieć…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz