To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PEDAGOGIKA KRYTYCZNA ( EMANCYPACYJNA JAKO RADYKALNA OPCJA MYŚLENIA O EDUKACJI )
ŹRÓDŁA PEDAGOGIKI KRYTYCZNEJ Pedagogika krytyczna - wyrasta na bazie radykalnej krytyki oświaty
Teorie socjologiczne które pokazują , że szkoła oparta bankowej koncepcji
edukacji doprowadza do odtwarzania nierówności Teorie socjologiczno -ekonomiczne społecznych , szkoła promuje warstwy dominujące w społeczeństwie , ogranicza możliwości innych grup , blokuje możliwości awansu społecznego KONCEPCJE SOCJOLOGICZNE PIERE BOURDIEAU - socjolog francuski , socjolog kultury , tworzy teorię reprodukcji społecznej odtwarzanie nierówności klasowych w społeczeństwie P. Bourdieau jest marksistą , postrzega społeczeństwo jako teren konfliktów pomiędzy 2 grupami społecznymi klasą średnią - dominującą i klasą upośledzoną - robotnicy i chłopi Problem reprodukcji społecznej prowadzi do tego , że dzieci robotników i chłopów nie mogą zmienić klasy społecznej , dzieci klasy średniej są promowane . TEZA BOURDIEAU „ Szkoła na mocy strategii gwałtu symbolicznego prowadzi do odtwarzania nierówności klasowych w społeczeństwie „ gwałt symboliczny oznacza jednokierunkową transmisje kultury przez szkołę ( wpajanie kultury uczniowi ) kultura legalna to kultura dominująca w społeczeństwie i przekazywana przez instytucję oświatowe
kultura nielegalna przedstawicieli kultur nielegalnych uważa się za niekulturalnych , jest to kultura odbiegająca od legalnej np.: subkultura , kultura klas niższych , która nie znajduje uznania przez klasy dominujące i jest wykluczana z sfery publicznej oraz edukacji.
Habitus kapitał kulturowy jednostki , wszystko to co przejmujemy z kultury np.: wzory zachowań , normy , wartości , pojęcia , używanie języka , sposoby oceniania świata , wzorce estetyczne , ubiór , mimika , sposób chodzenia , sposób reagowania HABITUS kształtuje dyspozycje do zachowań , ludzie zachowują się zgodnie ze swoim habitusem . Ludzie maja różne habitusy , w zależności od kultury w której się wychowują Różnice powstające na płaszczyźnie różnic klasowych ( rodzaje habitusów ) I PODZIAŁ HABITUS KULTURY LEGALNEJ - ten , który jest nabywany w procesie socjalizacji HABITUS KULTURY NIELEGALNEJ - nabywany w kulturze nielegalnej
(…)
… kulturowe z brakiem inteligencji Dzieci odtwarzają pozycje społeczne swoich rodziców
KONCEPCJA BAZILA BERNSTEINA socjolog brytyjski TEZA BERNSTEINA Szkoła odtwarza nierówności społeczne preferując kod językowy charakterystyczny dla klasy dominującej Kod językowy - jest to sposób używania języka w zakresie wspólnej mowy
WYRÓZNIA 2 TYPY KODÓW JEZYKOWYCH KOD ROZBUDOWANY - charakterystyczny dla klasy średniej i reprezentowany przez szkoły
KOD OGRANICZONY - klasy niższe TEZA BERNSTEINA
Kody językowe są funkcją formy jakie przywierają stosunki społeczne ( kody językowe , dostosowane do tego jak wyglądają relacje społeczeństwa w obrębie ich klas )
KOD ROZBUDOWANY KOD OGRANICZONY
Szeroki zakres słownictwa i rozbudowana struktura gramatyczna wypowiedzi Wąski zakres słownictwa , ograniczona struktura…
… klasowych ( rodzaje habitusów ) I PODZIAŁ
HABITUS KULTURY LEGALNEJ - ten , który jest nabywany w procesie socjalizacji
HABITUS KULTURY NIELEGALNEJ - nabywany w kulturze nielegalnej II PODZIAŁ
HABITUS PIERWOTNY - HABITUS KTÓRY NABYWANY JEST PRZEZ CZŁOWIEKA W OKRESIE SOCJALIZACJI PIERWOTNEJ ( wychowanie domowe do 5 roku życia ) Proces socjalizacji pierwotnej - jego wpływy są najtrwalsze , są to wpływy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)