Koncepcja dziesięciościanu (metafora, która obrazuje szczególną sytuacje procesu edukacji). Zdaniem Kwiecińskiego wymienione niżej `ściany' edukacji obrazują różne procesy z którymi mamy do czynienia, które zachodzą w naszej kulturze, naszym społeczeństwie. Jeżeli przyjmiemy, że edukacja jest uzależniona od swojego kontekstu to mogą one (`ściany;) mieć dla niej znaczenie GLOBALIZACJA - rozpowszechnianie się informacji, technologii, wzorców ekonomicznych, wzorców kulturowych, wzorców politycznych, wzorców obyczajowych (bardzo złożony proces). Kapuściński pisze, że globalizacja jest w istocie mitem, ponieważ dotyka rozwinięte społeczeństwa zachodnie. Są rejony które nie uczestniczą w globalizacji.
Problemy w edukacji w związku z procesem globalizacji (Kwieciński) :
Relacja centrum peryferii (ludzie zaczynają się mniej różnić przez np. dostęp do Internetu). Trudno jest określić skąd dokąd płyną wzorce kulturowe. Relacja otwarcie, zamknięcie - jesteśmy coraz bardziej uchyleni na różnorakie wzorce kulturowe. Im bardziej globalny świat, tym bardziej otwarta kultura. ( np. j. angielski)
Zróżnicowanie, homogenizacja - kultura wyraźnie się homogenizuje przez przepływ informacji. Homogenizacja - mieszanie się różnorakich wzorców. (raczej amerykanizacja kultury)
Dialog międzykulturowy - skoro przepływają informacje, to ludzie także się przemieszczają, społeczności są coraz bardziej otwarte, zróżnicowane, a ludzie są nośnikami kultury symbolicznej. ETATYZACJA - relacja - JEDNOSTKA, A PAŃSTWO. Ta relacja jest słabo widoczna. Jeśli pomyślimy o państwie w kategoriach liberalnych to będzie ono miało jedną funkcję - bezpieczeństwo , jeśli w kategoriach socjaldemokratycznych to będą to już znacznie szersze funkcje - bezpieczeństwo, opieka socjalna. W kontekście edukacji na czoło wysuwa się problematyka obywatelstwa, czyli bycia obywatelem danego państwa. Obywatelstwo oznacza - współudział i współodpowiedzialność (nawet działania w celu przesunięcia śmietnika obok bloku). Powinno być tak, że uczniowie (samorząd) , rodzice (rada rodziców) i grono pedagogiczne tworzą społeczeństwo szkolne. W rzeczywistości to grono pedagogiczne ustala wszystko w szkole. Jak tu się uczyć demokracji ? Nie mamy demokratycznych szkół, przez zniewolenie uczymy się wolności ! NACJONALIZACJA - relacja - JEDNOSTKA, A NARÓD. Narody z biegiem czasu się zmieniają. Naród łączą czynniki : kultura, język, tradycja, historia, miejsce zamieszkania, terytorium - i według nich identyfikuje się narody. Koncepcje narodów : Kryterium naturalistyczne - ja jestem Polką, bo moi rodzice są Polakami. Wspólnota genetyczna. Kryteria ta mówi, że stać się Polakiem można tylko przez fakt urodzenia z rodziców Polaków.
(…)
… interesie jest szkoła ? - szkoła, edukacja publiczna jest utrzymywana za podatki wszystkich , ale w interesie klas wyższych. Struktura społeczna jest tak zorganizowana, że sprzyja selekcjonowaniu na margines tych osób, które mają niski kapitał społeczny. INKULTURACJA - relacja JEDNOSTKA, A KULTURA z którą mamy do czynienia. Pytanie o kulturę jest w istocie pytaniem o habitus (tożsamość) , czyli z kim…
…, którymi dysponujemy. Jest podstawą naszych szans edukacyjnych, im wyższy ten kapitał tym szanse edukacyjne są lepsze. Ma charakter dziedziczony. Kapitał społeczny - koneksje i znajomości. Kapitał scharakteryzowany, odziedziczony. Kapitał kulturowy - cała sfera symboliczna, którą przyswajamy w toku socjalizacji (język, hierarchia wartości, przekonania, ideologie). Według Bernsteina na gruncie społecznym…
… pokojowych relacji między ludźmi. HOMINIZACJA - jednostka jako human. Jeżeli bierzemy pod uwagę podejścia modernistyczne to ona jest rozróżniana głównie jako wychowanie zdrowotne (prawidłowe odżywianie, wypoczynek, higiena itp.). Michel Foucault (teoria krytyczna) jest wielkim badaczem problematyki ciała, ale podchodzi do niej w kontekście relacji władza-wiedza. Badał więzienie, zakład psychiatryczny…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)