Dlaczego edukacja jest tak powszechna - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 567
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Dlaczego edukacja jest tak powszechna - omówienie  - strona 1 Dlaczego edukacja jest tak powszechna - omówienie  - strona 2

Fragment notatki:

Dlaczego edukacja jest tak powszechna?
POWSZECHNOŚĆ EDUKACJI:
1. Rozwój industrializacji (przemiany gospodarcze)
 Rządy krajów rozwiniętych i rozwijających się zmierzają
do rozwoju za pośrednictwem masowej edukacji.
 Wzmagające postęp technologiczny i współzawodnictwo
(rywalizacja) przedsiębiorstw, koncernów (akumulacja kapitału),
systemów społeczno – ekonomicznych.
2. Postęp technologiczny – przyspieszenie rozwoju nauki i techniki (rozwój
skokowy)
3. Indywidualne potrzeby młodych ludzi. Wykształcenie to inwestycja.
4. Funkcjonalizm – wzrost edukacji odpowiada na ilościowe i jakościowe
zmiany rynku (wzrost kwalifikacji osób, praca umysłowa najważniejsza,
społeczeństwo ekspertów – dobrze wykwalifikowani menadżerowie)
5. Wg. Pierre Bordieu: „Szkoła selektywnie przejmuje, umacnia i rozwija
określony kapitał kulturowy społeczeństwa”
6. Ekonomiczna teoria kapitału ludzkiego.
 Wykształcenie, wiedza i umiejętności szkolne maja
wartość ekonomiczną. Wzrost kapitału ludzkiego wyzwala
istniejące rezerwy produkcyjne.
 Ważny jest kapitał oświatowy – determinuje poziom
naszego przygotowania do wykonywania danego zawodu. Im
wyższy poziom wykształcenia pracowników tym lepsze efekty
gospodarcze.
 Rządzą tu prawa popytu i podaży (rywalizacja podobna do
tej na rynku – pracodawca weźmie tylko najlepszych)
 Wszystkie zmiany w systemie edukacji są wtórne w
stosunku do wcześniejszych zmian gospodarczych. Edukacja
odpowiada potrzebom społeczeństw industrialnych, legitymizuje
istniejący układ władzy, dostosowuje osoby do istniejącego
układu pozycji społecznych
7. Teorie socjologiczne:
 Konkurs statusów – zapotrzebowanie na pracowników z
wyższym wykształceniem wcale nie wzrasta gwałtownie i
nieprzerwanie. Najważniejsze umiejętności nabywa się dopiero
w pracy a nie w szkole. Szkoła pełni funkcje alokacyjną i
selekcyjną – to zrodziło „inflację dyplomów” która przenosi się na
coraz wyższe szczeble edukacji (doktorat).Wysoki poziom
solaryzacji wśród starszych osób – coraz dłużej się kształcimy.
Szkoła magazynuje ludzi.
 Szkoła służy celom elit politycznych. Państwo za pomocą
odpowiedniego kształcenia stymuluje postęp społeczny i lansuje
wzory i wartości. System oświaty indoktrynuje ludzi
przekonaniami i wartościami, które SA niezbędną dla gospodarki
rynkowej. Kształcenie jest związane z ekonomią po to aby
utrwalać dany system klasowy. Uspokaja tych, którzy nie radzą
sobie ekonomicznie w społeczeństwie. Przepustka do prestiżu,
wyższego statusu i pozycji. Wykształcenie też uczy bierności –
tłamsi osobowość, wychowankowie dobrze skonstruowanymi
częściami systemu. Struktury edukacyjne generują nowe pozycje
w sferze zawodowej.
8. Instytucje edukacji – system struktur biurokratycznych z funkcjami:
 Socjalizacyjną.
 Gromadzi wiedzę.
 „przepisuje” ludzi do danego miejsca w społeczeństwie.
 Wytwarza nowe systemu kulturowe.
 Tworzy i utrwala granice między klasami i grupami statusu
społecznego.
 Uczy przystosowania do porządku społecznego.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz