Patrystyka i apologeci

Nasza ocena:

3
Pobrań: 175
Wyświetleń: 1204
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Patrystyka i apologeci - strona 1

Fragment notatki:

PATRYSTYKA Nauka o myśli teologicznej Ojców Kościoła do VI w. Ojcowie Kościoła to pisarze chrześcijańscy, prawowierni, cechowała ich świętość życia i to, że żyli w starożytności, ich pisma cieszyły się aprobatą Kościoła. Wschód: - Grzegorz z Nazjanzu, Bazyli Wielki, Jan Chryzostom, Atanazy Zachód: - Ambroży, Hieronim, Augustyn, Grzegorz Wielki
1. APOLOGECI Apologeci to autorzy apologii, poganie, którzy odnaleźli prawdę w chrześcijaństwie, ale wcześniej szukali jej gdzie indziej, bronili chrześcijaństwa.
Apologia: oświadczanie, przedstawiane sędziemu w imieniu oskarżonego, nie były wykładem wiary, bo odrzucały określone zarzuty, pisane głównie po grecku. Tendencja apologetyczna to odrzucanie zarzutów oraz obrona wartości chrześcijaństwa.
Greccy: Arystydes , Kwadratus ("List do Diogeneta"), Justyn ("Do cesarza Hadriana", "Do cesarza Marka Aureliusza", "Dialog z żydem Tryfonem", "Zmartwychwstanie"), Tacjan ("Mowa do Greków") Atenagoras ("O zmartwychwstaniu umarłych"), Teofil z Antiochii ("Dialog do Autolika"), Ireneusz ("Przeciwko herezjom", "Dowód prawdziwości nauki apostolskiej", "Przeciw Marcjonowi"), Hipolit ("Odparcie wszystkich herezji") Łacińscy: Tertulian ("Apologetium"), Minuncjusz Feliks, Arnobiusz, Laktancjusz Justyn - by ułatwić przyswojenie prawdy o Chrystusie, buduje paralelę Sokrates-Chrystus, stale obecną w jego Apologiach. Ukazuje podobieństwa, wyjaśnia wątpliwości, piętnuje fałsz - cały czas uciekając się do terminologii, a nawet form literackich, charakterystycznych dla ówczesnych dyskusji filozoficznych (dialog). Odwołuje się do filozoficznych pojęć monoteistycznych, które przez filozoficzne dyskusje wkradły się do tradycyjnej religii i stały się własnością przeciętnego nawet człowieka. Stara się ukazać Boga swej religii, zadając kłam posądzeniom o kanibalizm, pogłoskom o krwiożerczości chrześcijańskiego kultu, ubierając Dobrą Nowinę w szatę greckiej kultury umysłowej. Rozwija teologię jako system odwołujący się do tego samego transcendentnego Boga, co filozofia platońska, definiując Logos jako ludzki rozum, boski umysł, a zwłaszcza jako zbawiającego Chrystusa - konieczne dopełnienie tradycji helleńskiej i żydowskiej. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz