To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Partycypacja i współpraca
Wysłuchanie innych punktów widzenia i dyskusje z interesariuszami umożliwiają wszystkim aktorom regulacji uzyskanie wielostronnego naświetlenia
Regulatorzy i regulowanie firmy nie muszą być oponentami a regulacja grą z sumą zero, w której konsumenci tracą a operatorzy zyskują lub odwrotnie
Często obie strony mają komplementarne role (np. zaspokojenie potrzeb społecznych, edukacja politycznych liderów i społeczeństwa w zakresie mechanizmów rządzących infrastrukturą)
Komunikacja:
Wszyscy aktorzy procesu regulacji powinni być świadomi celów regulacji
Regulatorzy musza edukować interesariuszy w zakresie cen, jakości i zaspokojenia potrzeb
Rola publikowania i udostępniania schematów i zasad regulacyjnych
Decyzje regulatora muszę być komunikowane jasno i precyzyjne oraz w odpowiednim czasie opinii publicznej i interesariuszom
Niezależność regulatora:
Ważna, ale pełna niezależność nie do końca obecnie możliwa, odkąd agencje regulacyjne rozliczane są wobec interesariuszy
Regulacja nie jest rozdzielona z polityką i nie może ignorować polityki (np. jeśli polityka stawia stawia na dostęp do infrastruktury) Zależność regulatora oznacza brak jego rozliczalności i odpowiedzialności
Regulatorzy zgodnie z public interest theory powinni być niezależni od Rządu i ministrów Legislatury
Partii politycznych
Grup interesu
Regulowanych firm
Polska
Konflikt prezesa URE z MG
Mocna pozycja Streżyńskiej
KONTRAKTOWANIE USŁUG (kontraktowanie LR i SR. Teorie kontraktu. Bidding. Zamówienia publiczne. Granty. Aukcje. Koncesje)
Kontraktowanie kompleksowe (długookresowe, non-standard)
Dotyczy dziedzin kapitałochłonnych
Występuje najczęściej w elektroenergetyce i gazownictwie po dekompozycji pionowej między
Producentami a siecią przesyłową
Siecią przesyłową a dystrybucją
Istotą jest układ szczegółowych warunków w długim okresie i dokładna ich specyfikacja; zaufanie dominuje nad rynkiem i niepewnością
Kontrakty długookresowe zastępują integrację wertykalną
Inną wersją kontraktowania kompleksowego jest koncesja i pełna kontrola cen i inwestycji
Kontraktowanie niekompleksowe (krótkookresowe, standardowe)
Polega na określeniu tylko ogólnych warunków kontraktu, często bez kontroli cen
Czas obowiązywania - krótkie terminy
Niezbędne przy wyborze prywatnego świadczenia usług publicznych (prywatyzacja użyteczności publicznej)
(…)
…).
Rozwiązanie efektywne, gdy zwycięża ten, kto rzeczywiście przewiduje najniższe koszty własne
Rozwiązanie nieefektywne bierze się z asymetrii informacji, że:
Firma zna popyt i koszty
Regulator zna tylko popyt
Źródła obniżki kosztów u prywatnych podmiotów
Prywatny przedsiębiorca zależny od uzyskania koncesji, zezwolenia, jest zmuszony do minimalizacji kosztów, ponieważ w następnym przetargu organ publiczny…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)