To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PARADYGMATY NAUK SPOŁECZNYCH Śliwerski - paradygmat pedagogiczny usytuowany w ramach nauk społecznych
◦ Paradygmat humanistyczny - przyjmuje założenie o indywidualistycznym znaczeniu faktów społecznych (fakty, zjawiska, procesy społeczne które odnotowujemy są badane z perspektywy tego co znaczą dla jednostki) ; kultura, życie społeczne odsłania swoją opresyjność w stosunku do jednostki. Jest ona traktowana z perspektywy mechanizmów
dominacji, czyli jak to się dzieje, ze w jednostkowej biografii odzwierciedla się mechanizm społecznej dominacji ; stawia się za radykalną zmianą - zmiana świata.
◦ Paradygmat interpretatywny - podobny do humanistycznego (przyjmuje perspektywę indywidualistyczną). - chodzi , o to, że ludzie egzystują w grupach, strukturach społecznych i mają do czynienia z procesami społecznymi, które nie są bez znaczenia dla tego jak się buduje nasza świadomość; - badamy pewną zależność; - społeczne konstruowanie znaczeń efektem zbiorowego wysiłku; - znaczenia są konstruowane w relacji, mają charakter subiektywistyczny; - niewrażliwy na mechanizmy społecznej dominacji, dlatego że koncentruje się na indywidualnym budowaniu znaczenia w relacji do… ◦ Paradygmat funkcjonalistyczny - bada funkcje struktur; - niezależny od naszej świadomości, można go badać obiektywistycznie; - badanie procesu, dlaczego jesteśmy takimi ludźmi jakimi jesteśmy.
◦ Paradygmat strukturalistyczny - koncentracja na strukturach, bada struktury ; -niezależny od naszej świadomości, można go badać obiektywistycznie; -rozdzielenie tych paradygmatów - społeczności mają jakieś potrzeby i w celu ich zaspokajania wytwarzają pewne struktury = bywamy głodni, więc musimy jeść. potrzeba edukacji; profesjonalistów = powszechna, publiczna oświata = szkoły. Jednostka jako produkt struktury. Jesteśmy tacy, jakie sobie wytworzyliśmy instytucje; - jednostka produktem struktur. Na gruncie pedagogiki są paradygmaty:
◦ pajdocentryzm - skoncentrowany wokół jednostki; - umieszcza w centrum namysłu podmiot (dziecko, dorosły); -stawiając podmiot wokół centrum swojego namysłu, zakłada, że to struktura ma dostosowywać się do jednostki ; -wiedza ma być wytwarzana przez jednostkę; -preferuje autonomię podmiotową , czyli poszerzanie praw dziecka, a to z kolei oznacza przeobrażenie myślenia o edukacji;
◦ didaskalocentryzm - skupienie wokół treści; - co trzeba przekazać, co jest ważne i znaczące w procesie edukacji; -różne społeczności określają co jest ważne, które mają na celu ukształtowanie w miarę jednakowych osobników = dostosowanie jednostki do modelu. I wychodzi z tego HOMOEDUCATUS . Produktem tej orientacji jest szkoła, w której wszyscy pracują jednym frontem. [ nastawieni na tych średnich w krzywej gaussa ]
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)