Państwo jako podmiot makroekonomiczny

Nasza ocena:

3
Pobrań: 196
Wyświetleń: 1456
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Państwo jako podmiot makroekonomiczny - strona 1 Państwo jako podmiot makroekonomiczny - strona 2 Państwo jako podmiot makroekonomiczny - strona 3

Fragment notatki:

Państwo jako podmiot makroekonomiczny:
Definicje państwa i ich interpretacje : Państwo - zespół instytucji centralnych oraz lokalnych i urzędów publicznych, a także ludzie, politycy i urzędnicy. Najczęściej jednak państwo powołane jest jako złożona wieloszczeblowa struktura administracyjna społeczeństwa zamieszkującego dane terytorium, dysponująca władzą ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. Obszary aktywności państwa :
Stanowienie i egzekwowanie prawa
Ochrona konkurencji rynkowej
Zapewnienie użyteczności publicznej produkcji dóbr i usług
Zajmowanie się efektami zewnętrznymi
Udzielanie pomocy potrzebującym
Stabilizacja gospodarki
Ewolucja ujęcia państwa w ekonomii: Nurt liberalny (neoliberalny): Klasyczny: Reprezentanci: A. Smith, D. Ricardo
Ograniczenie roli państwa w gospodarce do niezbędnego minimum Ekonomiści eksponowali prywatną inicjatywę, przedsiębiorczości i osobiste zaangażowanie jednostek, nie bagatelizowali jednak instytucji państwa (pastwo ma min zapewnić obronę narodową, stać na straży porządku i ładu publicznego itd.). Państwo powinno być silne, ale równocześnie jego ekonomiczne funkcje powinny być sprowadzone do minimum, powinno pełnić rolę „stróża nocnego” .
Doktrynę Smitha i Ricardo rozwinął J. Say twórca tzw. Prawa rynków Say'a „Gospodarka wolnorynkowa automatycznie dąży do równowagi, przy pełnym wykorzystaniu zasobów produkcja wytwarza sama dla siebie popyt” Keynes (nurt keynesowski)  interwencyjny: Nurt keynesowski był reakcją na niedoskonałości rynku. Wolny rynek nie zapewniał ani stabilizacji ani naturalnej dystrybucji dochodów. Prawidłowy podział przyniosła teoria T. M. Keynesa o kierunki aktywnego uczestnictwa państwa w rozwiązywaniu problemów rynkowych. Państwo powinno między innymi finansować inwestycje z długu publicznego, pobudzać inwestycje prywatne (tanie kredyty), zasiłki dla bezrobotnych
Neokenysizm
postkenysizm Funkcje państwa w gospodarce (jak są pełnione): Funkcja instytucjonalna i prawna (legislacyjna) :
ochrona praw własności poszczególnych jednostek, większych zbiorowości i społeczeństwa jako całości,
zapewnienie rzetelnej informacji gospodarczej,
ustanowienie zasad prowadzenia działalności gospodarczej i stosunków między producentami i konsumentami oraz między przedsiębiorcami i pracownikami,
zwalczenie przestępczości,
kształtowanie warunków konkurencji wewnątrz krajów i w sferze stosunków z zagranicą Funkcja lokacyjna (efektywności) - Konieczność interwencji państwa w celu zapewnienia efektywności gospodarowania wynika z faktu niedoskonałości (zawodności) rynku (niedoskonała konkurencja, zakłócenia związane z gospodarowaniem dobrami publicznymi oraz występowanie efektów zewnętrznych).

(…)

… w oddziaływaniu banku centralnego na ilość pieniądza krążącego w gospodarce, co powoduje, że można wyodrębnić rozmaite cele tej polityki:
Cele strategiczne - cele ogólne odnoszące się do gospodarki jako całości, gdyż może to być podtrzymywanie wysokiej koniunktury i zatrudnienia, czy też walka z inflacją, lub przeciwdziałanie tendencjom deflacyjnym.
Cele pośrednie - to poziom nominalnych stóp procentowych, podaż…
… Z luką recesyjną i dążeniem do jej zlikwidowania poprzez zwiększenie wydatków rządowych ściśle związane jest zjawisko wypierania inwestycji  wypychanie inwestycji przez deficyt budżetowy, nie zawsze wzrost popytu musi prowadzić do wzrostu podaży.
Luka inflacyjna - produkcja rzeczywista > produkcja potencjalna (przy pełnym zatrudnieniu) występuje wówczas nadwyżka popytu nad podażą prowadząca…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz