To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Dr. Beata Andrzejczak
Transport i logistyka
Wykład VI - Outsourcing
Outsourcing logistyczny i jego tendencje rozwojowe:
zadania ukierunkowane są na kształtowanie procesów przekrojowych, których funkcjonowanie wymaga niewielkich usług
magazynowych i transportowych
główny cel firm logistycznych to zwiększenie ilości realizacji zamówień, dostosowanie zdolności przerobowych firm do specyficznych
wymogów poszczególnych grup odbiorców
w konsekwencji outsourcing pozwala nie tylko na realizację działań i ochronę towarów, ale również na redukcję kosztów u
producentów i podniesienie jakości świadczonych usług dla nabywców
outsourcing to wykorzystywanie zewnętrznych zasobów dostępnych na rynku w działalności przedsiębiorstw
core business - cel istnienia organizacji oraz obszaru przewagi konkurencyjnej
w zakresie organizacji i zarządzania na zewnątrz mogą zostać przekazane funkcje i zadania związane np. z:
określeniem obowiązków nowych pracowników
organizowaniem szkoleń
transportem
magazynowaniem
gospodarką opakowaniami
etykietowaniem
Outsourcing zadań logistycznych powinien przyczynić się do:
redukcji kosztów
umożliwienia maksymalnej koncentracji na podstawowych celach i działaniach przedsiębiorstwa
podniesienie jakości usług
dostępu do najnowszych osiągnięć
przeniesienia ryzyka na wykonawców
W konsekwencji outsourcing logistyczny może przybierać kilka form:
kompletny outsourcing logistyczny
polega na tym, że operator logistyczny przejmuje całość zadań logistycznych
przejęcie magazynu zleceniodawcy przez operatora logistycznego
osobiste zarządzanie magazynem przez zleceniodawcę i przekazywanie przesyłek do systemu dystrybucyjnego operatora logistycznego
Czynniki ryzyka:
uzależnienie od firmy świadczącej usługi outsourcingowe
elastyczność (lepsza możliwość reakcji na nietypowe sytuacje, zmiany na rynku)
proces zmian (np. obawa przed zmianą lokalizacji magazynu, co oznacza zmniejszenie kontroli nad magazynem)
uwolnienie powierzchni (głównie chodzi o magazyny, w przypadku których są dwa rozwiązania, tzn. sprzedaż lub wynajem magazynu)
zwolnienie lub przekwalifikowanie pracowników
Udział operatorów logistycznych w realizacji zadań logistycznych przedsiębiorstw przemysłowych w Niemczech:
1.
2.
3.
4.
5.
transport
dyspozycje transportowe
magazynowanie
pakowanie
zarządzania zasobami
Transport, magazynowanie, usługi spedycyjne i usługi celne to 4 główne zadania logistyczne na świecie.
Przyczyny outsourcingu logistycznego:
obniżenie kosztów
wariantowość kosztów zmiennych
maksymalne wykorzystanie zdolności wytwórczych
wzrost elastyczności
obniżenie zaangażowania kapitału
Dr. Beata Andrzejczak
Transport i logistyka
Wykład VI - Outsourcing
Outsourcing logistyczny w Polsce w dobie internalizacji rynku:
mała liczba dużych, dobrze zorganizowanych przedsiębiorstw logistycznych (najczęściej przedsiębiorstwa spedycyjne)
przedsiębiorstwa logistyczne oferują jedynie część usług logistycznych
szansa dla firm logistycznych: poszukiwanie odpowiednich nisz rynkowych
trudności z identyfikacją swoich głównych i pomocniczych procesów
firmy wdrażające outsourcing to Cadbury Wedel i Raben, który świadczy usługi dla tego pierwszego
Badania na temat outsourcingu w Polsce:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
stosowanie outsourcingu logistycznego:
70% tak
30% nie
rodzaj usług oddanych / planowanych do oddania w outsourcing:
transport i przewozy
spedycja
obsługa celna
magazynowanie
cele outsourcingu logistycznego:
redukcja kosztów logistycznych
zwiększenie elastyczności działania
chęć koncentracji na kluczowych kompetencjach
uszczuplenie struktury organizacji
polepszenie pozycji rynkowej i poziomu obsługi
zastosowanie przetargu przy wyborze partnera outsourcingowego:
76% nie
24% tak
podpisywanie umów na świadczenie usług outsourcingowych:
90% tak
10% nie
okres obowiązywania umowy:
5 lat → 37%
Dr. Beata Andrzejczak
Transport i logistyka
Wykład V - Logistyka
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)