To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Dr. Beata Andrzejczak
Transport i logistyka
Wykład VII – Rozwój logistyki kontraktowej
Historia logistyki:
lata 70. i 80. XXw. insourcing,
konglomeracje,
międzynarodowe
operacje logistyczne
lata 80. i 90. XXw. 3PL - partner
logistyczny
lata 80. XXw. - 4PL
Firma 4PL zajmuje się zarządzaniem, wiedzą, produkcją. Jest to tzw. podwójny outsourcing.
Przejście od 3PL do 4PL:
4PL to integrator wzdłuż łańcuchów dostaw, obejmujących planowanie, koordynację i kontrolę sieci dostaw
często podkreśla się, że zasady organizacji i działania 4PL zostały tak określone, by predysponować do zarządzania
łańcuchami dostaw o zasięgu globalnym; zdolność do procesów logistycznych o wymiarze globalnym ma zachęcać
przedsiębiorstwa do wyboru jedynej firmy, która zajmie się koordynacją całości
4PL panuje nad sytuacją
zadaniem 4PL jest dostarczanie wszystkim uczestnikom tego łańcucha wymiernych korzyści ekonomicznych
powodzenie projektu zależy od ścisłej współpracy przedsiębiorstwa z operatorem 4PL
klient oszczędza czas, zyskuje więcej opcji wyboru, korzystniejsze stawki, co przekłada się na obniżkę kosztów,
skrócenie czasu dostaw, wzrost przychodów i szybszą ich realizację
konstrukcja umowy
4 PL zobowiązuje się do zapewnienia oszczędności
nie realizuje usług logistycznych, lecz tylko zarządza
na rynku obserwuje się dwa rodzaje dostawców usług 4PL:
przedsiębiorstwa, które historycznie zajmowały się doradztwem, np. JP Morgan
przedsiębiorstwa, które historycznie zajmowały się świadczeniem usług logistycznych, np. UPS Logistics
Poziomy zaawansowania usług logistycznych:
5PL - e-biznes
4PL - zarządzanie
łańcuchem dostaw
3PL - spedycja / logistyka
kontraktowa
2PL - logistyka oparta na zasobach
1PL - producent
Wśród usług 4PL można wybrać usługi z zakresów jak poniżej:
1. architektura / integracje (np. zarządzanie projektami, kształtowanie i przeprowadzanie transakcji)
2. sterowanie (np. ciągła poprawa wyników, doświadczona kadra logistyczna)
3. informacja / komunikacja (np. transformacja danych w informacje, wsparcie techniczne)
4. udostępnianie zasobów (np. usługi transportowe, magazynowanie)
Wartość usług 4PL na świecie wyniosła 13mld EUR. Rynek rozwija się, ale nie tak szybko jak 3PL.
Największe bariery to:
niechęć klientów do delegowania funkcji logistycznych postrzeganych przez nie jako ich kluczowe kompetencje
brak jasnej oferty ze strony 4PL
niechęć firm 3PL do ponoszenia wysokich nakładów inwestycyjnych koniecznych do przekształcenia w 4PL
Dr. Beata Andrzejczak
Transport i logistyka
Wykład VII – Rozwój logistyki kontraktowej
Największym powodzeniem cieszy się zatrudnienie firm 4PL w branży:
1. motoryzacyjnej
2. telekomunikacyjnej
np. przyjęło się, że firma UPS Logistics wiedzie prym
przykład 1:
kiedy firma z branży telekomunikacyjnej wchodzi do danego kraju, to inwestycje muszą mieć miejsce
w całym kraju
firma zatrudniła najpierw firmę 3PL i podpisała znaczną liczbę umów 3PL, ale wtedy zaczęły się
pojawiać problemy
brakowało jednolitych standardów definiujących wymagania dotyczące efektywności realizowanych
usług
firma nie wiedziała, jak wynagradzać firmy 3PL za usługi
problemy ze sposobem monitorowania, oceny i motywowania firm 3PL
problemy z określeniem optymalnych lokalizacji magazynów (za duża liczba magazynów, nie radziła
sobie ze zwrotami produktów, błędne zapasy)
problemy z dotrzymywaniem terminów dostaw
zatrudniono w związku z tym firmę 4PL, która podjęła decyzję o likwidacji części magazynów, o
renegocjowaniu kontraktów z partnerami 3PL, wprowadzono zupełnie nowe działania taktyczne
wartością dodaną UPS było zaprojektowanie sieci fizycznych przepływów dóbr oraz przeprojektowanie
sterowania tymi przepływami (w tym ich monitorowanie)
inne usługi UPS:
elektroniczne, motoryzacyjne (dla Harleya), dobra konsumpcyjne
dla Adidasa i NIKONA
firmy związane z ochroną zdrowia
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)