Otoczenie organizacji-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 812
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Otoczenie organizacji-opracowanie - strona 1 Otoczenie organizacji-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Struktura otoczenia przedsiębiorstwa
● Otoczenie dalsze - analiza otoczenia dalszego służy poznaniu potencjalnych
trendów i możliwych kierunków rozwoju.
● Otoczenie bliższe - analiza otoczenia bliższego służy analizie sił istotnych dla
domeny przedsiębiorstwa.
Struktura otoczenia
● makroekonomiczne - analiza makroekonomiczna polega na obserwacji wskaźników i
trendów makroekonomicznych oraz odnoszeniu ich do możliwych wpływów na działalność
przedsiębiorstwa (np. produkt społeczny brutto, stopa bezrobocia, prognozy koniunktury)
● technologiczne - należy do najbardziej burzliwego segmentu otoczenia dalszego. Jest ono
głównym źródłem szans i zagrożeń z uwagi na fakt iż nowinki technologiczne wcale nie są
rozwijane w tych dziedzinach w których znajdują potem swe główne zastosowanie.
Struktura otoczenia - dalsze
● polityczno - prawne - analiza strategiczna tego sektora polega na badaniu wpływów
politycznych na rozwój rynków. Przykładami decyzji strategicznych o dużym znaczeniu
strategicznym są: cła importowo – eksportowe, polityka w zakresie ochrony środowiska,
odpowiedzialność producentów za wyroby itd.
● socjokulturowe - sektor ten wyznaczają procesy demograficzne, postawy społeczne oraz
panujące w społeczeństwie systemy wartości.
● naturalne - uwzględnienie aspektów ekologicznych, a w szczególności zorientowanej na
środowisko polityki produktowej i produkcyjnej.
Struktura otoczenia - bliższe
● nowi oferenci - nowi oferenci stanowią dla dotychczasowych zawsze zagrożenie. Tworzą
oni nowe moce wytwórcze i w większości wypadków pogarszają dotychczasowym oferentom
możliwości osiągania zysków.
● odbiorcy - jest to grupa kształtująca na rynku popyt (np. konsumenci, odbiorcy
przemysłowi, przedsiębiorstwa handlowe – hurtownicy i detaliści). Najważniejszym
czynnikiem jest siła negocjacyjna odbiorców.
● dostawcy - siła ta jest analogiczną siłą do odbiorców, ale z odwrotnego punktu widzenia.
Duża siła negocjacyjna dostawców może obniżać atrakcyjność domeny poprzez narzucanie
wysokich cen lub redukcję obsługi.
5
Struktura otoczenia - bliższe
● substytuty - są to wyroby zastępcze z innych rynków, które mogą pełnić te same funkcje,
jak dany wyrób. Ograniczają potencjalne zyski w domenie, gdyż wyznaczają górną granicę
ceny i ograniczają pole manewru dla cen danego rynku i to tym silniej im bardziej elastyczny
jest popyt. Gdy możliwość substytucji zwiększa się, atrakcyjność tej branży spada.
● konkurencja - konkurencja między istniejącymi na rynku firmami może być szansą dla
osiągnięcia lepszej pozycji, ale może być też zagrożeniem. Konkurencja dotyczy obszaru cen,
dystrybucji, promocji oraz właściwości samego produktu i usług z nim związanych.
Konkurencja na rynku rośnie, gdy jeden z konkurentów widzi szansę poprawienia swojej
pozycji rynkowej.
Struktura otoczenia - bliższe
● stosunki przemysłowe i państwo - państwo często stosuje narzędzia regulacji rynku w
postaci np. kontrolowania cen, ograniczeń importowych lub zakazów eksportu. Regulacje te
mogą zarówno ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz