Otoczenie konkurencyjne - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 504
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Otoczenie konkurencyjne - omówienie - strona 1 Otoczenie konkurencyjne - omówienie - strona 2 Otoczenie konkurencyjne - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

OTOCZENIE KONKURENCYJNE
M. Porter - sektor: grupa firm produkujących podobne wyroby lub świadczących podobne
usługi dla tego samego rynku. W dowolnym sektorze działa 5 sił konkurencyjnych, które
wspólnie decydują o jego potencjalnej dochodowości.
Są to:
siła przetargowa nabywców,
siła przetargowa dostawców,
rywalizacja wśród istniejących firm,
bariery wejścia na rynek dla nowych firm,
zagrożenie ze strony produktów i usług substytucyjnych.
1.RYWALIZACJA W SEKTORZE - odnosi się do stopnia intensywności zachowań
konkurencyjnych występujących w danym sektorze.
Istnieje szereg czynników, które określają prawdopodobną intensywność rywalizacji w
sektorze:
niskie tempo wzrostu popytu lub jego spadek -jedyny sposób utrzymania tempa wzrostu
sprzedaży to przejęcie udziału w rynku od konkurentazwiększenie intensywności działań
konkurencyjnych wysokie koszty stałe i niski koszt krańcowy komponentów -firmy pod
znaczną presją produkowania na poziomie zbliżonym do maksymalnej wydajności. Gdy
dochodzi do spadku popytu rynkowego, firmy wykorzystują cięcia cenowe itp. w celu
utrzymania poziomu sprzedaży
nieprzewidywalność posunięć i zróżnicowanie konkurentówspora doza niepewności na
arenie konkurencyjnej
niskie koszty zmiany dostawcy- kupujący mogą z większą łatwością zmieniać dostawców
nie ponosząc przy tym żadnych konsekwencji, koszty zmiany mogą mieć charakter
materialny lub niematerialny
powszechny charakter produktu- im bardziej zbliżony do produktu masowego, tym większa
konkurencja na rynku; stosowanie znaku firmowegozmniejszenie intensywności
rywalizacji poprzez zaakcentowanie pewnych, przynajmniej psychologicznych kosztów
zmiany marki
cykliczność prowadząca do okresowej nadwyżki zdolności konkurencyjnych zwiększenie
rywalizacji w celu zagospodarowania wolnego potencjału
duże znaczenie danego rynku dla przedsiębiorstwa
2.BARIERY WEJŚCIA DO SEKTORA - jeżeli nie występuje wzrost popytu pozwalający
wchłonąć dodatkowy potencjał, nowe firmy muszą konkurować niższymi cenami i / lub
atrakcyjniejszą ofertą produktową
korzyści skali -nowi gracze albo dorównają działającym firmom skalą działań, albo będą
musieli pogodzić się z niższą marżą i wyższymi kosztami, k. s. w produkcji, ale także w
reklamie, zaopatrzeniu, serwisie
korzyści wynikające z doświadczenia
dostęp do wiedzy fachowej (know-how)
lojalność klientów w stosunku do marki -nowe firmy muszą przekonać klientów, że
poniesienie kosztów zmiany będzie opłacalne
koszty kapitałowe związane z wejściem na rynek -otwieranie zakładów produkcyjnych,
B+R, wstępne koszty promocyjne, itp.
dostęp do kanałów dystrybucji - firma może być zmuszona do zorganizowania własnej sieci
dystrybucji
wysokie koszty zmiany produktu
polityka rządowa - koncesje, licencje, przepisy prawne
dostęp do tanich czynników produkcji
3.SIŁA PRZETARGOWA NABYWCÓW - dowodem jest zwykle możliwość
wynegocjowania niższej ceny
niewielu nabywców kupujących duże ilości towaru
niskie koszty zmiany dostawcy, mała lojalność nabywców ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz