Analiza konkurencji wewnątrz sektora M. Portera. Sektor - jest to grupa firm oferujących dobra lub usługi substytucyjne - odpowiednik branży, gałęzi. model 5 sił Portera ( siła przetargowa nabywców, siła przetargowa dostawców , bariery wejścia - ekonomii skali, konieczności inwestycji, lojalności nabywców, braku kanałów dystrybucji, zagrożenie substytutami dóbr i usług, konkurenci w sektorze - rywalizacja między istniejącymi firmami) alternatywne strategie - przewaga konkurencyjna (obszar konkurencji i przewaga konkurencyjna) : przywództwo kosztowe - najniższe koszty, często łączy się z ekonomią skali zróżnicowanie - przedstawianie unikatowej oferty, jej atrakcyjność pozwala na wyższą cenę nisza rynkowa - nastawienie na koszty - koncentracja firmy na uzyskaniu przewagi w zakresie kosztów wytwarzania w konkretnym segmencie rynku nisza - zróżnicowanie koncentryczne - obsługa ekskluzywnych segmentów rynku łańcuch wartości - opiera się na wartościach; wg Portera podstawowym źródłem przewagi konkurencyjnej jest sprawność różnych rodzajów działań firmy, jakie ona podejmuje dostarczając produkt na rynek. Wyróżnił on dwa rodzaje działalności: podstawowe - obejmują fizyczne wytwarzanie produktu, takie jak logistyka działań wewnętrznych, wytwarzanie, logistyka działań zewnętrznych, marketing i zbyt, usługi pomocnicze - infrastruktura firmy obejmująca zarządzanie, planowanie, rachunkowość, działania prawne; zarządzanie zasobem ludzkim; rozwój technologii, zaopatrzenie w surowce i materiały Źródła przewagi konkurencyjnej współczesnych firm. korzyści skali
korzyści z doświadczenia
korzyści lokalizacji - np. w centrach komunikacji
korzyści zasięgu
technologie produktowe
dostęp do rynku
patenty, licencje
związanie klientów z firmą
kontrolowanie strategicznych surowców
dostęp do taniego kapitału
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)