Oświetlenie budowli podziemnych

Nasza ocena:

5
Pobrań: 56
Wyświetleń: 840
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Oświetlenie budowli podziemnych - strona 1 Oświetlenie budowli podziemnych - strona 2 Oświetlenie budowli podziemnych - strona 3

Fragment notatki:

Oświetlenie budowli podziemnych
Właściwy bieżący nadzór nad budowlą podziemną i jej skuteczna konserwacja wy­magają stałego oświetlenia. Tylko w wyjątkowych przypadkach, na przykład w razie bardzo dużych kosztów doprowadzenia energii elektrycznej do budowli lub w małych obiektach podziemnych można zrezygnować ze stałego oświetlenia, ale wledy musimy opracować zasady jego nadzoru i należytego utrzymania. Oddzielnym zagadnieniem jest oświetlenie budowli podziemnych ze wzglądu na wymagania eksploatacyjne. Mo­żemy z tej przyczyny wyróżnić trzy typy ich oświetlenia:
• oświetlenie zapewniające bezpieczeństwo użytkowania budowli, a zwłaszcza swo­bodnego poruszania się w takich obiektach, jak tunele kolejowe, tunele metra na szla­ku, magazyny itp.,
• specjalne oświetlenie uwarunkowane wymaganiami bezpieczeństwa ruchu poja­zdów podczas wjazdu i wyjazdu z tuneli samochodowych, garaży, hal obsługiwanych pojazdami i innych tego rodzaju budowli,
• oświetlenie o charakterze estetycznym ze specjalnymi efektami architektoniczno--plastycznymi, jak np. w przejściach rxdziemnych, na stacjach metra, w miejscach sta­łego bądź dłuższego pobytu ludzi.
Pierwsze dwa typy oświetlenia omówimy na przykładzie tuneli kolejowych i samo­chodowych, trzeci natomiast na przykładzie przejść podziemnych.
Tunele kolejowe. W krótkich tunelach kolejowych oddalonych od linii zasilania energią elektryczną na ogół nie stosuje się stałego oświetlenia. Jednak długie tunele liczące ponad 500 m powinny być oświetlone lampami umieszczonymi pod sklepie­niem lub na górnej części ścian. Wskazane jest, aby źródła światła dobrze oświetlały nisze bezpieczeństwa, komory bądź inne urządzenia zainstalowane w tunelu. Lampy mogą być zapalane i gaszone automatycznie w czasie przejazdu pociągu lub pobytu ludzi w tunelu. Oprócz tego należy przewidzieć gniazda wtykowe, dobrze zaizolowane i uziemione bądź z obniżonym napięciem, rozmieszczane co 50 m (najlepiej w niszach) w celu podłączenia lamp przenośnych i innych urządzeń wykorzystywanych w czasie kontroli technicznej i naprawy tunelu.
Tunele samochodowe. Charakter, rodzaj i natężenie oświetlenia tuneli drogowych są bardzo ważne dla bezpieczeństwa ruchu pojazdów:
• oświetlenie powinno zapewniać widoczność wnętrza tunelu bez użycia reflekto­rów, których nie należy używać, aby nie oślepiać kierowców nadmiernie skupionym światłem lub jego odbiciem, nie rzadko zdarzającym się w zamkniętej przestrzeni,
• powinno ono również zapobiegać oślepianiu kierowców na skutek nagłej zmiany natężenia oświetlenia podczas wjazdu do tunelu i wyjazdu na otwarty teren,
• system oświetlenia musi być przystosowany do niezwykle zróżnicowanego natę żenią światła na terenie otwartym, zmieniającym się od l do2 lx w nocy do 100 000 lx w letnim, nasłonecznionym dniu,

(…)

… świecenia sterują fotokomórki w zależności od oświetlenia terenu odkrytego. Lampy umieszcza się w górnej części tu­nelu w zagłębieniach przysłoniętych ochronnymi oprawami matowymi, aby uniknąć odblasków.
W tunelach bardzo krótkich, takich jak podziemne skrzyżowania szlaków, często bez oświetlenia sztucznego, płynną zmianę oświetlenia naturalnego osiągamy poprzez spe­cjalną konstrukcję wlotów i wylotów…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz