Oświeceniowa idea postępu

Nasza ocena:

5
Pobrań: 238
Wyświetleń: 1442
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Oświeceniowa idea postępu - strona 1

Fragment notatki:

. Oświeceniowa idea postępu; filozoficzne ujęcie historii powszechnej u I. Kanta; federacja republik jako gwarant pokoju. Oświecenie było okresem w dziejach kultury europejskiej (od końca XVII wieku od początków wieku XIX). Jego filozofia ukształtowała się pod wpływem idei racjonalizmu, empiryzmu i antydogmatyzmu, a także nauk ścisłych. Oświecenie było przepełnionym ideą postępu wiekiem rozumu, traktowanego jako narzędzie poznania świata i krytyki tradycyjnej wiedzy. W oświeceniowej myśli społeczno - politycznej ważną funkcję pełniły: liberalna koncepcja jednostki, pojęcie umowy społecznej, konstytucji, podziału władz oraz rządów prawa. Dużo uwagi poświęcano też definicji i kształtowi państwa.
- racjonalizm
- empiryzm
- ateizm/ deizm
- utylitaryzm - bycie pozytecznym dla innych
- humanizm Immanuel Kant: Dzieło: "Idee do ujęcia historii powszechnej w aspekcie światowym " . „ O wiecznym pokoju”. Zauważa on w nim, że przyglądając się ludzkim działaniom w historii, nie można oprzeć się wrażeniu, że pomimo pewnej niewątpliwej mądrości jednostek, "całość wydaje się w ostatecznym rozrachunku splotem głupoty, dziecinnej próżności, a często też dziecięcej złośliwości i żądzy niszczenia" . W obliczu takiej obserwacji Kant nie zakłada rozumnego zamiaru własnego ludzi; podejmuje natomiast próbę odnalezienia zamiaru przyrody. Odkrycie takiego zamiaru wiązałoby się z ukazaniem historii jako realizującej pewien jej określony plan.
- zlozonosc natury ludzkiej
- historia nie jest przypadkiem, ma sens
- czlowiek zwierzeca nature podporzadkowuje rozumowi
- ludzie rywalizuja, prowadza wojny
- mniejsza zagrozenie wśród demokracji
- przyczyny wojen to ambicje wladcow
- cel dziejow - ustroj republikanski i wiekszy pokoj - 1306 - idea Dubois - republika chrześcijańska - 1460 - liga pokoju - Jerzy z Podiebradu - liga antyturecka - 1611 - Wieczysty Pokój - de Saint-Pierre (ksiądz) - 1629 - organizacja światowa - Emeryk de Cruce (francuski mnich) - 1638 - organizacja antywojenna - Maksymilian de Sully (doradca Henryka IV)

(…)

…, traktowanego jako narzędzie poznania świata i krytyki tradycyjnej wiedzy. W oświeceniowej myśli społeczno - politycznej ważną funkcję pełniły: liberalna koncepcja jednostki, pojęcie umowy społecznej, konstytucji, podziału władz oraz rządów prawa. Dużo uwagi poświęcano też definicji i kształtowi państwa.
- racjonalizm
- empiryzm
- ateizm/ deizm
- utylitaryzm -> bycie pozytecznym dla innych
- humanizm Immanuel
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz