Oświata w Polsce po II Wojnie Światowej - wykład.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 273
Wyświetleń: 1386
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Oświata w Polsce po II  Wojnie Światowej  - wykład. - strona 1 Oświata w Polsce po II  Wojnie Światowej  - wykład. - strona 2 Oświata w Polsce po II  Wojnie Światowej  - wykład. - strona 3

Fragment notatki:

ZAJĘCIA 13- OŚWIATA W POLSCE PO II WOJNIE ŚWIATOWEJ Koncepcje reformy szkolnej. Zjazd Łódzki. Losy reformy szkolnej proklamowanej na Zjeździe Łódzkim. Programy i podręczniki. Organizacje młodzieżowe. Koncepcje reformy szkolnej, Zjazd Łódzki 1945 Reforma miała:
udostępnić naukę na wszystkich szczeblach masom ludowym,
znieść przegrody utrudniające dzieciom robotników i chłopów dostęp do szkół średnich i wyższych, demokratyzacja
rozwinąć pomoc młodzieży szkolnej w formie stypendiów, burs, szkolnictwa
stołówek, itd.
Dzieci od 7-15 lat = 5-letnie nauczanie początkowe + 3-letnie nauczanie średnie na poziomie gimnazjum.
Szkoła średnia licealna 3-letnia.
Liceum miało być szkołą zawodową, która najzdolniejszych będzie przygotowywać do studiów wyższych, a resztę do pracy.
Cele reformy:
- podniesienie poziomu kulturalnego zaniedbanych grup społecznych,
- przysposobienie obywatelskie młodzieży,
- wprowadzenie jej do międzynarodowej kultury,
- przezwyciężenie szlachetczyzny w kulturze polskiej. Środkiem realizacji tych celów miały być: - zrównanie zakresu wiedzy w szkołach wiejskich i miejskich,
- upowszechnienie gimnazjum (6-8 klas),
- stopniowe umasowienie nauczania zawodowego na podbudowie klasy VIII.
Zjazd w Łodzi 18-22 czerwca 1945 roku. Komisja wnioskowa Zjazdu, składająca się z przedstawicieli Ministerstwa Oświaty i Związku Nauczycielstwa Polskiego, opracowała i przedstawiła Zjazdowi w piątym dniu obrad rezolucję, która zyskała powszechną aprobatę. W rezolucji:
Podkreślano potrzebę rychłego zorganizowania wszystkich istniejących szkół (także uruchomienia szkół nieczynnych) i objęcia nimi możliwie całej młodzieży w wieku szkolnym.
Wyrażano konieczność zreformowania systemu kształcenia przez wprowadzenie:
zasad powszechności, bezpłatności, publiczności i jednolitości systemu oświaty szkolnej i pozaszkolnej na wszystkich poziomach nauki;
decentralizacji sieci szkół średnich (postulat ten dotyczył rozwijania wiejskich ogólnokształcących szkół średnich);
obowiązkowych przedszkoli dla dzieci od 3 do 6 lat, zakładanych i utrzymywanych przez państwo i samorząd;
ośmioletniej i ośmioklasowej, obowiązkowej, jednolitej pod względem organizacyjnym i programowym „szkoły zasadniczej” na wsi i w mieście;
średniej szkoły ogólnokształcącej, w której czas trwania nauki zostanie ustalony przy wzięciu pod uwagę motywów społecznych i pedagogicznych;


(…)

… szkoły zasadniczej, kształcącej młodzież teoretycznie i praktycznie oraz umożliwiającej pobieranie dalszej nauki na stopniu wyższym;
obowiązku kształcenia zawodowego w systemie szkolnym i pozaszkolnym młodzieży pracującej i niepracującej, w wieku do 18 lat, nie uczącej się w szkole ogólnokształcącej;
oświaty dorosłych w postaci szkół, kursów, bibliotek, uniwersytetów ludowych i robotniczych, itp…

ciężko było z wprowadzeniem 8 klas + 3 klasy, aż Biuro Polityczne KCPPR 1 marca 1948 roku podjęło decyzję o budowie 11-letniej szkoły ogólnokształcącej, składającej się z 7-letniej szkoły podstawowej i 4-letniego liceum ogólnokształcącego
Programy i podręczniki
Program klasy IX miał być przejściowy i zawierać podstawowe elementy dotychczasowego programu klas II i III gimnazjum.
W klasach X i XI obowiązywał program licealny, w którym zniesiono dotychczasowy podział na klasy humanistyczne i matematyczno-przyrodnicze.
Treść programów nauczania ma być przesiana marksizmem-leninizmem, uwielbieniem do ZSRR, materializmem, moralnością socjalistyczną.
Język polski - upolitycznienie, eksponowano konflikty społeczne, idee rewolucyjne, ekonomiczne, podłoże zjawisk kulturalnych literatury i języka, nagonka…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz