Oświata w okresie okupacji.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 217
Wyświetleń: 1288
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Oświata w okresie okupacji. - strona 1 Oświata w okresie okupacji. - strona 2 Oświata w okresie okupacji. - strona 3

Fragment notatki:

ZAJĘCIA 12- OŚWIATA W OKRESIE OKUPACJI Polityka oświata okupanta hitlerowskiego. Ziemie włączone do Generalnej Guberni. Tajne nauczanie i tajne organizacje. Losy szkolnictwa wyższego w okresie okupacji. Polityka oświatowa okupanta hitlerowskiego Szkolnictwo powszechne i średnie ogólnokształcące Najazd Niemców spowodował, że normalne rozpoczęcie roku szkolnego we wrześniu 1939 roku było niemożliwe. Dopiero po zakończeniu kampanii wrześniowej nastąpiło masowe otwieranie szkół. Większość budynków zajęło wojsko niemieckie, które niszczyło wszystko, co było na terenach szkół. Lepsze lokale przeznaczono na siedzibę niemieckich urzędów, żandarmerii. Trudności organizacyjne powodował również brak nauczycieli (zmobilizowani do walki, w obozach jenieckich, zabici, rozproszeni). Mimo to grono pedagogiczne, które pozostało uruchamiało szkoły w miarę możliwości. Już pod koniec października 1939 roku były czynne prawie wszystkie szkoły powszechne i większość średnich szkół ogólnokształcących. Zezwolenia na działalność nie uzyskały tylko szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli (wyjątkiem Państwowe Liceum Pedagogiczne w Siedlcach). Stosunek do polskiego szkolnictwa na terenie Generalnej Gubernii zmienił się już na przełomie października i listopada 1939 roku. Administracja cywilna GG rozpoczęła dzieło niszczenia polskiej oświaty i kultury. 6 listopada aresztowano ponad 180 profesorów, docentów i asystentów UJ oraz Akademii Górniczej. W Krakowie masowych aresztowań nauczycieli szkół średnich dokonano 9 listopada. W Lublinie największe aresztowania miały miejsce 9, 11 i 23 listopada. W Warszawie likwidacji szkolnictwa średniego dokonano 15 listopada. Szkoły zamykano od pierwszych dni listopada, co stopniowo obejmowało całą Polskę. Plany III Rzeszy odnośnie niszczenia kultury polskiej opracowywano w kołach kierowniczych, np. memoriał „Sprawa traktowania ludności byłych polskich obszarów z rasowo-politycznego punktu widzenia” opracowany przez Erharda Wetzla i Gehrarda Hechta 25 listopada 1939 roku (polskie szkoły wyższe, zawodowe i średnie powinny być zamknięte, bo szowinistycznie wychowują, mogą funkcjonować tylko szkoły powszechne, ale z najprostszymi wiadomościami bez nauk ważnych dla narodu - geografii, historii, literatury, a także gimnastyki). Postulaty memoriału były bezwzględnie realizowane wobec polskiej oświaty, a jedynym ustępstwem było zostawienie w spokoju szkół zawodowych i ich nauczycieli. Szkoły te były potrzebne, bo III Rzeszy brakowało wykwalifikowanych robotników. Chciano by emerytowani polscy policjanci zostawali nauczycielami, ale ich też brakowało. Szkolnictwo średnie było zlikwidowane, a z programów szkół powszechnych i zawodowych usunięto historię, geografię, literaturę, naukę o Polsce współczesnej i gimnastykę. Postanowiono odebrać książki, mapy, emblematy, by zatrzeć wszelkie ślady wiedzy o Polsce. 10 grudnia 1939 roku wydano zarządzenie w GG by kierownicy szkół zebrali te rzeczy i zabezpieczyli. Mimo to w pierwszych miesiącach szkoły powszechne realizowały pełen program przedwojenny, bo m.in. niemiecka administracja szkolna nie była jeszcze zorganizowana. Pełna jej organizacja nastąpiła wraz z rozporządzeniem „O strukturze zarządu szkolnego w Generalnym Gubernatorstwie” (16 marca 1949). Całe szkolnictwo w Generalnym Gubernatorstwie miało być zarządzane według wytycznych Wydziału Nauk, Wychowania i Wykształcenia Ludowego przy Urzędzie GG.

(…)

… Piracki (były wiceminister MWRiOP). Mimo centralnego charakteru Komisja w praktyce była ośrodkiem lokalnym: okręg krakowski i część kieleckiego.
Departament Oświaty i Kultury (DOiK) - powstał jesienią 1940 roku w Warszawie. To kolejny ośrodek dyspozycyjny podziemnej oświaty o zasięgu ogólnokrajowym. Był on agendą Delegatury Rządu na Kraj, którą stworzył emigracyjny rząd polski we Francji, potem Anglii…
… rolniczy, leśny i ogrodniczy).
Tajne nauczanie podjęły też warszawskie szkoły niepaństwowe: Szkoła Główna Handlowa, Wolna Wszechnica Polska, która przybrała nazwę Towarzystwa Kursów Naukowych (wydział polityczny i społeczny, humanistyczny i pedagogiczny).
Przygotowaniem nauczycieli w zakresie studiów wyższych zajmował się także Instytut Nauczycielski ZNP.
Tajne nauczanie prowadziły w Warszawie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz