To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁAD 8 OSOBOWOŚĆ JAKO SYSTEM WIEDZY OSOBISTEJ WIEDZA OSOBISTA to co spontanicznie wykorzystujemy do interpretowania zdarzeń i sterowania zachowaniem to wiedza: naturalna (potoczna, intuicyjna) gorąca (silnie związana z emocjami i ocenami) słabo uświadamiana (często latentna) ma charakter pragmatyczny (służy do uruchamiania i podtrzymywania zachowania aż do osiągnięcia wyników) OSOBOWOŚĆ - system wiedzy o sobie i o świecie, zorganizowany w jednostki - schematy poznawcze W danej chwili aktywne są poszczególne systemy , te które akurat zostały zaktywizowane w konkretnej sytuacji i są dostępne poznawczo Schemat uproszczona, uogólniona reprezentacja pewnych obiektów i relacji między nimi charakterystyczny dla danej jednostki (i kultury) sposób, w jaki ludzie spostrzegają siebie i innych, wpływa na porządkowanie i zapamiętywanie informacji oraz na oczekiwania Schematy dostępne sterują przetwarzaniem informacji tu i teraz , reszta wiedzy nie wywiera wtedy wpływu SCHEMATY POZNAWCZE o ich dostępności decyduje: pojawienie się sygnału wywołującego (wyrazistego bodźca związanego z treścią schematu) częstość aktywizacji schematu w przeszłości niektóre schematy są chronicznie dostępne dostępność schematu wpływa na: ukierunkowanie uwagi sposób kategoryzacji wyciąganie wniosków wyszukiwanie danych z pamięci oceny podejmowanie decyzji kontrolę zachowania KONSEKWENCJE PRZETWARZANIA SCHEMATOWEGO oszczędność i selekcja w przetwarzaniu informacji ale: możliwość zniekształceń, nietrafnych wniosków (np. gdy informacja nie może być zasymilowana do schematu) Schematy a zmienność i stałość zachowania Zmienność - aktywizacja różnych schematów w różnych okolicznościach Stałość - chroniczna dostępność i częste używanie pewnych schematów , np. autoschematów Ja (cechy tożsamościowe, ze względu na które człowiek odróżnia siebie od innych) KOMPONENTY WIEDZY OSOBISTEJ WIEDZA DEKLARATYWNA WIEDZA PROCEDURALNA - łatwo dostępna - względnie łatwa do modyfikacji - przetwarzanie z jej udziałem przebiega powoli - zawarta w procedurach przetwarzania informacji i sterowania zachowaniem (np. nawyki)
- trudno dostępna świadomości - trudna do modyfikacji , powoli zmienia sie pod wpływem doświadczenia
- przetwarzanie
(…)
… o relacjach interpersonalnych....
schematy pozwalają szybko i elastycznie reagować na wymogi otoczenia, są instrumentami poznawczo-wykonawczymi (a cechy moderatorami)
ogólnie: to dwa komplementarne podejścia do opisu osobowości
Osoby dysponujące rozbudowanymi schematami w danej dziedzinie:
szybko interpretuą nowe sytuacje, bodźce
łatwo korygują błędne informacje
generują strategie “radzenia sobie”
OSOBOWOŚĆ…
…
wiedza kulturowa
przyczynia się do ROZWOJU OSOBOWOŚCI, bo prowadzi do:
ustalenia standardów, które są źródłem stałych, silnych motywacji
przyrostu autonomii osobistej (cele wewnętrzne)
wzrostu koherencji działania (cele odległe)
PROCESY służące konstruowaniu własnej przyszłości
generowanie oczekiwań (Bandura, 1977) - formułowanie postanowień dotyczących zmiany
wyobrażanie sobie przyszłości - badania studentów (Taylor i Pham, 1996)
samoutrudnianie - “rzucanie kłód pod własne nogi”
defensywny pesymizm - przecenianie niebezpieczeństw związanych z przyszłym wydarzeniem
nierealistyczny optymizm - “lepiej o sobie niż o innych”
autonarracje - produkowanie scenariuszy zdarzeń z naszym udziałem
KONSTRUOWANIE WŁASNEJ PRZESZŁOŚCI
sposób postrzegania własnej przeszłości
przepracowanie, porządkowanie, uspójnianie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)