Orientacja PRODUKCYJNA

Nasza ocena:

4
Pobrań: 406
Wyświetleń: 1232
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Orientacja PRODUKCYJNA - strona 1

Fragment notatki:


2.Orientacja PRODU KCYJNA 1889-1930
Koncentracja uwagi na wytwarzaniu wysokiej jakości produktu i dysponowanie tym produktem.
Jest to najczęściej spotykane podejście firm do prowadzonej działalności. Podstawą jej jest wiara, że masowa produkcja oraz niskie koszty są kluczem do sukcesu, ponieważ konsumentów interesuje przede wszystkim dostępność produktów oraz niskie ceny. Ta orientacja produkcyjna jest skuteczna w przypadku występowania nadwyżki popytu na rynku. Dobrym przykładem realizacji orientacji produkcyjnej w praktyce jest polityka stosowana w przeszłości przez Texas Instruments. W latach 70 Firma ta doprowadziła do masowej sprzedaży kieszonkowych kalkulatorów masowemu odbiorcy. Strategia producenta polegała na seryjnej produkcji kalkulatorów kieszonkowych oraz na znacznym obniżeniu ich cen. W efekcie tani kalkulator stał się dostępny dla przeciętnego konsumenta. Zorientowane na produkcję przedsiębiorstwa nie prowadzą badań preferencji konsumentów oraz nie starają się identyfikować ich potrzeb. O profilu produkcji decydują możliwości technologiczne, zaopatrzeniowe, finansowe, a w mniejszym stopniu potrzeby konsumentów. Polityka cenowa opiera się na kosztach produkcji z pominięciem rzeczywistej wartości wyrobu oraz posiadanej przewagi nad konkurencją. Zadania działu handlowego są ograniczone do sprzedaży tego, co fabryka wyprodukowała. Jeżeli nabywca jest niezadowolony z zakupu, to handlowcy szukają raczej nowych klientów a nie nowych wyrobów.
ORIENTACJA SPRZEDAŻOWA 1930-1950
Wytwórca produktów konsumpcyjnych koncentruje się na doskonaleniu form i potencjału sprzedaży. W tej orientacji uważa się, że sukces na rynku gwarantują nie tylko niskie ceny czy dostępność produktu, lecz również wzmożony wysiłek działu handlowego firmy. Mimo że decyzje produkcyjne nadal są podejmowane w pionie produkcji, to jednocześnie wzrasta rola działu handlowego. W koncepcji tej zakłada się, że konsumenci powinni być motywowani do zakupu większości produktów. W przeciwnym razie będą kupowali mniej lub nawet przestaną kupować. Przedsiębiorstwo musi wziąć na siebie wysiłek zwiększania sprzedaży produktów firmy.Główne działania marketingowe podejmowane przez firmę to sprzedaż osobista oraz reklama. Stąd w orientacji sprzedażowej duże nakłady przeznacza się na promocję oraz sprzedaż (udzielanie rabatów, obniżki cen, wprowadzanie sprzedaży ratalnej).Małą wagę przywiązuje się do badań rynku. Dominuje podejście, że przede wszystkim należy sprzedać to, co fabryka wyprodukowała.Ta orientacja jest często mylona w Polsce z orientacją marketingową, gdyż występuje ona w sytuacji nasycenia rynku. Przedsiębiorstwo ma słabą orientację rynku, a wyroby nie zawsze są dostosowane do potrzeb nabywców. W Polsce działają setki przedsiębiorstw o takiej orientacji. Ich założenie podstawowe brzmi „możemy to zrobić, więc sprzedajmy to". Często usprawiedliwieniem takiego podejścia jest mylny pogląd, że nie warto badać rynku, potrzeb nabywców, zanim nie sprawdzi się, czy można w ogóle wyprodukować dany wyrób.


(…)

… cechy szybkiego reagowania na zmieniający się rynek. W obecnych czasach konkurencja jest czujna i przebiegła, dlatego musimy ciągle zaskakiwać i wyprzedać przeciwników. Do tego niezbędna jest kontrola rynku i wizja firmy, sprecyzowana już na początku jej istnienia.
ORIENTACJA STEROWANIA MARKETINGOWEGO 1980 -obecnie
Integracja marketingu z długofalowym planowaniem i sterowaniem realizacją. Marketing…
…, procedury, regulaminy, hierarchia, schemat organizacyjny. Ludzie - uczestnicy organizacji czyli pracownicy, członkowie grup, kadra zarządzająca i współpracownicy razem z ich całą wiedzą, zdolnościami, wartościami, zainteresowaniami, potencjałem fizycznym, systemem wartości. Do kategorii tej zalicza się też stosunki międzyludzkie. 5. Klasyczny model zarządzania, perspektywa amerykańska i europejska…
….,
centralizacja - przejmowanie uprawnień decyzyjnych przez wyższe szczeble hierarchiczne.
6. Metody portfelowe - zbiór narzędzi umożliwiających dokonanie oceny różnych możliwości działania oraz określenie przyszłej pozycji przedsiębiorstwa. Przedstawiają one w sposób graficzny w przestrzeni dwuwymiarowej przewidywane rezultaty wzajemnego oddziaływania na siebie czynników kontrolowanych i niekontrolowanych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz