To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Organizacja wachty morskiej na mostku nawigacyjnym. Na statku pasażerskim tss „Albatros” jest stosowany 4-godzinny system wachtowy (4 hrs on – 8 hrs off). W pełnieniu stałych wacht nawigacyjnych bierze udział 3 oficerów nawigatorów ( dwóch drugich i pierwszy). 20:00 do 24:00 1 drugi oficer (1st second mate) 24:00 do 04:00 2 drugi oficer (2nd second mate) 04:00 do 08:00 pierwszy oficer + kadet (chief navigator + deck cadet) 08:00 do 12:00 1 drugi oficer (1st second mate) 12:00 do 16:00 2 drugi oficer (2nd second mate) 16:00 do 20:00 pierwszy oficer + kadet (chief navigator + deck cadet) Każdy oficer odpowiada za bezpieczeństwo statku, zarówno w morzu lub porcie, bezpośrednio przed Kapitanem. Przełożonym wszystkich oficerów nawigatorów jest również Staff Captain, jednak większość decyzji dotyczących nawigacji statku podejmuje Kapitan (Master). Staff Captain jest szefem działu pokładowego i zastępcą Kapitana, stąd jego zwierzchnictwo nad oficerami nawigatorami. Wspomnieć należy o Safety Officer , który odpowiada ściśle za bezpieczeństwo statku i wszystkich członków załogi. Oficer ten nie pełni jednak wacht na mostku nawigacyjnym choć jest również nawigatorem (Chief Officer certificate). Oficer służbę morską pełni na mostku, do każdej wachty jest przypisanych dwóch marynarzy (A/B) zadaniem których jest prowadzenie ciągłej obserwacji wzrokowej (lookout). W wypadku kiedy statek jest na pełnym morzu, jeden z A/B wykonuje różne prace w pobliżu mostka, np. malowanie, konserwacja itp., zawsze jednak jeden jest na mostku wraz z oficerem wachtowym. W radiostacji, która jest częścią mostka, jest pełniona wachta przez radiooficera. Nawigator na mostku kontroluje jedynie komunikacje na VHF (zewnętrzną i wewnętrzną), daje mu to możliwość większego skupienia się na nawigowaniu statkiem. Radiooficerowie pełnią wachty 4-godzinne (4 hrs on 4 hrs off), jednak w godz. od 00:00 do 08:00 radiostacja jest zamknięta, wówczas obowiązek pełnej kontorli łączność (GMDSS) spada na nawigatorów ( pierwszego i drugiego oficera). Jest tu pewna bardzo istotna niedogodność, oficer nawigator nie ma bezpośredniego dostępu do radiostacji, aby tam się dostać musi opuścić mostek. Konsola GMDSS jest
(…)
… fireman). W czasie swojej służby
wykonuje on ciągły obchód po całym statku, składa meldunki na mostek drogą radiową. Statek
pasażerski wyposażony jest w wiele systemów kontrolnych. Jednym z podstawowych jest system
przeciwpożarowy. Panel kontrolny znajduje się na mostku. Oficer odbiera każdy alarm i nakazuje
kontrolę strażakowi, który melduje wszystko na mostek. Statki pasażerskie charakteryzują…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)