Organizacja ucząca się: posiada zdolność do uczenia się
ciągle rozszerza swoje możliwości kreowania własnej przyszłości
forma organizacji umożliwiająca uczenie się jej członków w taki sposób, że w efekcie tworzą oni wartościowe wyniki, w postaci innowacji, sprawności, lepszej pozycji w otoczeniu i przewagi konkurencyjnej
zdolność do dokonywania zmian we własnych zachowaniach
organizacja zdobywająca i implementująca wiedzę w strukturach, produktach, procesach i praktykach organizacyjnych
posiada świadomość zarządzania własnymi procesami uczenia się
rozumie swoje procesy uczenia się i zarządza nimi w celu osiągnięcia korzyści
szybciej i efektywniej prowadzi procesy z udziałem wiedzy niż organizacje tradycyjne
uczenie się przez interakcje zachodzące wewnątrz organizacji, jak In między nią i jej otoczeniem.
Założenia koncepcji OUS: organizacje podobnie jak organizmy żywe mogą się uczyć, a uczenie się jest podstawową wartością
w procesie uczenia powinni uczestniczyć wszyscy pracownicy, ponieważ przyszłość organizacji zależy właśnie od nich wszystkich
organizacja musi odpowiednio motywować ludzi do uczestnictwa w procesie uczenia się, tworzenia innowacji i wnoszenia własnego wkładu w przyszłość, jednak uznając, ze ludzie uczą się w różny sposób
proces uczenia się powinien być ciągły i świadomy, a nie pozostawiony losowi.
Rysunek 2.1 - str.42
Proces organizacyjnego uczenia się: ciągłe zachowanie adaptacyjne organizacji
proces, dzięki któremu członkowie organizacji odkrywają błędy albo anomalie i korygują je przez przebudowę organizacyjnej koncepcji działania
proces nauki z doświadczenia
proces zmiany organizacyjnych zachowań
proces, dzięki któremu firma zdobywa informacje i/lub wiedzę
ciągłe testowanie doświadczenia oraz przekształcanie go w wiedzę dostępną całej organizacji i istotna z punktu widzenia jej zasadniczego celu
dwa podejścia interpretacji
techniczne - interpretacja i odpowiedź na informacje zarówno wewnątrz, jak i zewnątrz organizacji (uczenie się za pomocą pojedynczej i podwójnej pętli)
społeczne - koncentracja na zrozumieniu doświadczenia i wyprowadzeniu z niego wniosków, przy czym nauka wyprowadzana jest na podstawie interakcji społecznych; OU rozumiane jest jako:
- konstrukcja społeczna - proces uczenia się polega na przekazywaniu wiedzy przez ludzi o dużym doświadczeniu ludziom o mniejszym doświadczeniu
-proces polityczny - polityczna natura pracy z wykorzystaniem dialogu między ludźmi reprezentującymi odmienne kultury zawodowe
-kulturowy artefakt - element kultury organizacji.
(…)
…, jak łamać schematy i stereotypy, jak przełamywać ograniczenia myślowe powstałe często przez lata pracy na tym samym stanowisku;
Zespołowe uczenie się - czyni z grup pracowniczych podstawowe komórki uczenia się, zespołowe uczenie się nie tylko pozwala osiągać nadzwyczajne efekty, ale także zwiększa szybkość uczenia się członków zespołu;
Myślenie systemowe - koncepcja, zasób wiedzy i narzędzie rozwijane…
… działań w oparciu o wysoką inteligencję zespołową
W ramach myślenia systemowego - holizm w widzeniu obiektów i doświadczania wzajemnych związków.
Cechy organizacji uczącej się:
System zbiorowego uczenia się
Otwarta na krytykę, zachęca do kwestionowania skuteczności pracy i sugerowania rozwiązań
Kierownictwo prowadzi trening i rozwój personelu oraz tworzy warunki pełnego wykorzystania kompetencji…
… z elementów wiedzy istniejącej, poprzez socjalizację, eksternalizację, kombinację i internalizację nowej jakościowo wiedzy.
Rysunek 2.8 - str. 54
Grupy działań pozwalające doskonalić zdolności OU (uczenie się jak się uczyć):
Szkolenia i treningi
Uczenie się wykorzystujące zasoby wewnętrzne organizacji (rotacja pracy, obieg informacji, otwarty dostęp do danych statystycznych, audyty, samokierujące zespoły uczenia się, mentoring, koła jakości itd.)
Uczenie się wykorzystujące zasoby zewnętrzne organizacji (panele z klientami, sprzężenie zwrotne, analiza reklamacji, badania rynku, benchmarking, analiza informacji prawnych, kooperacja, joint venture)
Tworzenie otoczenia sprzyjającego uczeniu się (wolna przestrzeń, nagrody zespołowe, selekcja i promocja nagradzania kolektywnego uczenia się, partycypacja…
… zmianę zgodności między zewnętrznym i wewnętrznym otoczeniem
Jako system - uczenie się przez mechanizmy regulacji błędów
Jako system kulturowy - uczenie się stanowi proces socjalizacji, przekształcania modeli poznawczych i myślowo- oceniających, przemyślaną transformację rzeczywistości
Jako scena polityczna - tematem nauki są strategie konkurencji i kooperacji zaangażowane do kontroli organizacyjnej…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)