Organizacja pracy domowej ucznia - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 630
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Organizacja pracy domowej ucznia - wykład - strona 1 Organizacja pracy domowej ucznia - wykład - strona 2

Fragment notatki:


organizacja pracy domowej ucznia;
Znaczenie pracy domowej:
jej zadaniem jest utrwalenie opracowanego w szkole materiału nauczania
(opracowanie treści czytanki, nauczenie się na pamięć wiersza, rozwiązanie zadań
problemowych, przepisanie tekstu)
uzupełnia, poszerza i pogłębia wiadomości (literatura pomocnicza)
jest traktowana jako sprawdzian, czy uczeń zrozumiał podane na lekcji wiadomości
i czy umie je praktycznie zastosować (wykonanie prac technicznych, wypracowań,
prowadzenie doświadczeń, obserwacji)
stwarza sytuacje dla samodzielnego nabywania nowych wiadomości będących
podstawą dla nowych lekcji
wdraża do stosowania racjonalnych i ekonomicznych metod zdobywania
wiadomości, umiejętności i nawyków przez samokształcenie (przygotowanie do
samokształcenia)
daje możliwość rozwoju indywidualnych uzdolnień i zainteresowań
stwarza warunki rozwoju cech woli i charakteru ucznia takich jak: wytrwałość w
dążeniu do celu, wiara we własne siły, odwaga, pilność, obowiązkowość,
systematyczność, dokładność
stwarza możliwość rozwoju inicjatywy, pomysłowości i uzdolnień twórczych ucznia
(zostawia swobodę działania)
wzbogaca życie emocjonalne (radość z wykonanego dzieła)
jest środkiem kształcenia świadomej dyscypliny
wdraża do samokontroli i samooceny
Rodzaje prac domowych w zależności od tego, jakie zadania będą w nich dominować
(wg Okonia)
prace domowe których celem jest opanowanie nowego materiału
utrwalenie przyswojonego materiału
kształtowanie umiejętności i nawyków
rozwijanie samodzielności w myśleniu i działaniu
Rodzaje prac domowych w zależności od przedmiotu i sposobu wykonania prac. (Wg
Zborowskiego)
praca ucznia z książką
prace pisemne
obserwacje i wywiady
doświadczenia
prace techniczne
gromadzenie zbiorów
cechy prawidłowego zadawania pracy domowej
zadawanie powinno być celowe i dokładne
powinno wiązać szkolną i domową naukę ucznia w jednolity proces nauczania
powinno stanowić dokładnie zaplanowaną część lekcji
powinno przygotowywać uczniów do samodzielnego wykonania pracy
powinno uwzględniać zasadę dostosowania wymagań do sił i możliwości ucznia
przebieg zadawania pracy domowej
wyjaśnienie tematu i celu pracy domowej oraz ustalenie związku z opracowanym
na lekcji materiałem
podanie instrukcji wykonawczej (m.in. wskazanie na materiały z jakich
należy skorzystać)
wyznaczenie uczniom pracy
odpowiedzi na pytania uczniów i dodatkowe wyjaśnienia
kontrola pracy domowej
Kontrola pracy domowej (ilościowa i jakościowa) powinna być przeprowadzana
systematycznie. Tylko wtedy będzie wyrabiać u uczniów obowiązkowość i odpowiedzialność
za jakość wykonanej pracy, motywować uczniów, wskazywać na ewentualne braki i
sposoby ich usunięcia, a także będzie wskazówką dla nauczyciela (co do jakości jego pracy
i ewentualnych kierunków zmian). Poprawna kontrola powinna:
być ekonomiczna
wskazywać na ilość i jakość wykonanej pracy
informować uczniów co umieją, czego się jeszcze muszą nauczyć
być systematyczna
być urozmaicona
prowadzić do obiektywnej oceny
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz