To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
organizacja pracy domowej ucznia;
Znaczenie pracy domowej:
jej zadaniem jest utrwalenie opracowanego w szkole materiału nauczania
(opracowanie treści czytanki, nauczenie się na pamięć wiersza, rozwiązanie zadań
problemowych, przepisanie tekstu)
uzupełnia, poszerza i pogłębia wiadomości (literatura pomocnicza)
jest traktowana jako sprawdzian, czy uczeń zrozumiał podane na lekcji wiadomości
i czy umie je praktycznie zastosować (wykonanie prac technicznych, wypracowań,
prowadzenie doświadczeń, obserwacji)
stwarza sytuacje dla samodzielnego nabywania nowych wiadomości będących
podstawą dla nowych lekcji
wdraża do stosowania racjonalnych i ekonomicznych metod zdobywania
wiadomości, umiejętności i nawyków przez samokształcenie (przygotowanie do
samokształcenia)
daje możliwość rozwoju indywidualnych uzdolnień i zainteresowań
stwarza warunki rozwoju cech woli i charakteru ucznia takich jak: wytrwałość w
dążeniu do celu, wiara we własne siły, odwaga, pilność, obowiązkowość,
systematyczność, dokładność
stwarza możliwość rozwoju inicjatywy, pomysłowości i uzdolnień twórczych ucznia
(zostawia swobodę działania)
wzbogaca życie emocjonalne (radość z wykonanego dzieła)
jest środkiem kształcenia świadomej dyscypliny
wdraża do samokontroli i samooceny
Rodzaje prac domowych w zależności od tego, jakie zadania będą w nich dominować
(wg Okonia)
prace domowe których celem jest opanowanie nowego materiału
utrwalenie przyswojonego materiału
kształtowanie umiejętności i nawyków
rozwijanie samodzielności w myśleniu i działaniu
Rodzaje prac domowych w zależności od przedmiotu i sposobu wykonania prac. (Wg
Zborowskiego)
praca ucznia z książką
prace pisemne
obserwacje i wywiady
doświadczenia
prace techniczne
gromadzenie zbiorów
cechy prawidłowego zadawania pracy domowej
zadawanie powinno być celowe i dokładne
powinno wiązać szkolną i domową naukę ucznia w jednolity proces nauczania
powinno stanowić dokładnie zaplanowaną część lekcji
powinno przygotowywać uczniów do samodzielnego wykonania pracy
powinno uwzględniać zasadę dostosowania wymagań do sił i możliwości ucznia
przebieg zadawania pracy domowej
wyjaśnienie tematu i celu pracy domowej oraz ustalenie związku z opracowanym
na lekcji materiałem
podanie instrukcji wykonawczej (m.in. wskazanie na materiały z jakich
należy skorzystać)
wyznaczenie uczniom pracy
odpowiedzi na pytania uczniów i dodatkowe wyjaśnienia
kontrola pracy domowej
Kontrola pracy domowej (ilościowa i jakościowa) powinna być przeprowadzana
systematycznie. Tylko wtedy będzie wyrabiać u uczniów obowiązkowość i odpowiedzialność
za jakość wykonanej pracy, motywować uczniów, wskazywać na ewentualne braki i
sposoby ich usunięcia, a także będzie wskazówką dla nauczyciela (co do jakości jego pracy
i ewentualnych kierunków zmian). Poprawna kontrola powinna:
być ekonomiczna
wskazywać na ilość i jakość wykonanej pracy
informować uczniów co umieją, czego się jeszcze muszą nauczyć
być systematyczna
być urozmaicona
prowadzić do obiektywnej oceny
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)