Optymalna formalizacja przedsiębiostrwa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 525
Wyświetleń: 2009
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Optymalna formalizacja przedsiębiostrwa  - strona 1 Optymalna formalizacja przedsiębiostrwa  - strona 2

Fragment notatki:


1. Optymalna formalizacja przedsiębiorstwa: Czynniki zewnętrzne: - konkurencja
Czynniki wewnętrzne: - nie poprawne określenie hipotetycznych sytuacji
- nie trafne wskazanie sposobu zachowania się adresata normy
- za mało rozległe badania nad tymi sytuacjami
- za mało szczegółowy wzorzec - brak autorytetu twórcy norm
- brak przewagi skutków pozytywnych przestrzegania norm nad negatywnymi
2. Potrzeba zastosowania formalizacji w przypadku organizacji które mogą: - jednoznacznie sprecyzować i zwartościować cele, które stawiają przed adresatami zleceń
- ustalić i zapewnić znormalizowane warunki realizacji tego celu
- znormalizować sposób realizacji i sprecyzować potrzebę nakładów wszelkiego rodzaju, niezbędnych dla osiągnięcia celów
Zbędna formalizacja przede wszystkim dotyczy pracy twórczej. Nie jest technicznie możliwa formalizacja: - sposobów dochodzenia do celów, wyników i zadań oryginalnych (ponieważ nie możemy ustalić potrzebnej ilości czasu do realizacji zadania oraz jakości pracy poświęconej na osiągniecie celu)
- sposobów dochodzenia do celów znanych i dających się zestandaryzować, jeżeli wymagają one emocjonalnego zaangażowania działających, a warunki dochodzenia do celu całkowicie nieprzewidywalne
3. Formalizacja potrzebna jest, aby określić: - misję i cele systemu
- zadania podstawowych stanowisk, komórek i jednostek organizacyjnych
- podstawowe zależności organizacyjne
- zakresy uprawnień i odpowiedzialności
- wzorce działań dotyczące istotnych procesów i procedur
Formalizacja wprowadza ład i porządek w przedsiębiorstwach. 4. 5. ? Zachowania wzmacniane przez formalizacje: - rutynowe i schematyczne działanie
- brak potrzeby „myślenia” aby wykonać zadanie
- działanie według stereotypu
- wiedza o braku podejmowania decyzj
6. Błędne koło - reguły stają się ważniejsze od celów, dla osiągnięcia których zostały zaprojektowane, i w której pracownicy przestrzegają reguł dla nich samych, ponieważ na tej podstawie są oceniani. Powoduje to „usztywnienie” organizacji i utrudnia jej funkcjonowanie (obsługę klientów, reagowanie na zmiany zachodzące w otoczeniu itd.). Środkiem zaradczym staje się wówczas stanowienie dodatkowych reguł dla nowych sytuacji. Reguły te służą jednak pracownikom do ich ochrony, co prowadzi do dalszego usztywnienia organizacji: pracownicy nie tylko nie przejawiają inicjatywy, ale nawet dążą do zmniejszenia przyznanego im zakresu swobody. - osobowość biurokratyczna - nie umiejętność wyzwolenia się w życiu codziennym spod określonych w organizacji bezosobowych przepisów, reguł i norm postępowania


(…)

… (jako nakaz) lub maksymalny (jako zakaz) poziom realizacji zadań lub określa pożądany sposób zachowania się członka organizacji, musi więc być tak skonstruowany, aby każdy adresat mógł sprawnie działać w warunkach normalnych, jednak powodzenie organizacji działającej w warunkach konkurencji będzie zależało od tego, w jakim stopniu i ile jej członków działa sprawniej niż wynika to z normy zawartej w przepisie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz