To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pytania na ćwiczenia nr 2 z przedmiotu Zachowania organizacyjne TEMAT: Formalizacja Jakie czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mają wpływ na poziom optymalnej formalizacji przedsiębiorstwa? rodzaj działalności( ujednolicenie postępowania pracowników organizacji w dużej skali i/lub w warunkach rozproszenia terytorialnego)
waga i znaczenie celów organizacji (konkretne cele wymagają narzucenia określonych wymagań np. co do terminu wykonania a więc i sposobu i szybkości pracy)
technologie (ograniczenia dowolności zachowania się członków organizacji np. technologia atomowa, prace badawcze)
kwalifikacje i umiejętności ludzi (w przypadku niskich kwalifikacji konieczność większej formalizacji)
sytuacja ekonomiczna otoczenie (a w zasadzie jego zmienność- mało zmienne otoczenie to większa formalizacja)
W jakich organizacjach w szczególności istnieje potrzeba zastosowania formalizacji, a w jakich może się ona okazać zbędna? Formalizacja pracy rutynowej, na którą składa się wiele powtarzalnych czynności, jest możliwa i celowa, natomiast w sytuacji ciągle zmieniających się oraz nieokreślonych zadań, wymagających od realizatora kreatywnego podejścia, zbyt daleko posunięta formalizacja będzie antysprawnościow. Wysoki poziom formalizacji :-mało zmienne otoczenie, powtarzalność, rutynowe procesy pracy, wymaga to małej inwencji kierownika-konieczność ujednolicenia postępowania uczestników org. w dużej skali i w warunkach rozproszenia terytorialnego, np. wojsko, administracja państwowa, kolej.-wymagania technologii- ograniczona dowolność zachowania się członków org. (technologia atomowa, prace badawcze, np. nad szczepionkami)-niskie kwalifikacje pracowników (uczestników org.)
niski poziom formalizacji :-złożone, zmienne otoczenie, które wymaga elastycznego i indywidualnego reagowania i postępowania.-nie rutynowe technologie zmieniające się stosownie do zmiany zadań-wysokie kwalifikacje i aktywna postawa pracowników
Po co potrzebna jest formalizacja w organizacji? umożliwia ustalenie wpływu poszczególnych pracowników na wyniki osiągane przez organizację,
wprowadza ład do stosunków wewnątrz organizacji, umożliwia więc sprawniejszą koordynację i normalizację pracy
pozwala na bardziej prawidłową standaryzację zachowań, rośnie zatem pewność, poczucie bezpieczeństwa pracowników, szczególnie w kwestiach dla nich istotnych, np. pewność zatrudnienia reguluje płacowe, sytuacja socjalna, zakresy czynności i obowiązków itd.
zmniejsza napięcia w stosunkach między pracownikami
skraca okres przygotowania do działania (do decyzji), umożliwia więc wzrost szybkości i sprawności decydowania
(…)
… czynności i obowiązków itd.
zmniejsza napięcia w stosunkach między pracownikami
skraca okres przygotowania do działania (do decyzji), umożliwia więc wzrost szybkości i sprawności decydowania
wpływa na bardziej prawidłowy rozdział zadań, sprawiedliwsze zarządzanie kadrami, umożliwia też normalizację i wartościowanie pracy. Jaka jest zależność pomiędzy ukierunkowaniem na innowacyjność…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)