Efektywność funkcjonowania

Nasza ocena:

3
Pobrań: 371
Wyświetleń: 1638
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Efektywność funkcjonowania  - strona 1 Efektywność funkcjonowania  - strona 2 Efektywność funkcjonowania  - strona 3

Fragment notatki:


Zachowania organizacyjne - wykład 1 Przedmiotem nauki o zachowaniach w organizacji jest badanie działań i postaw ludzi w obrębie organizacji oraz uwarunkowań na nie wpływających.
Zadaniem tej nauki jest pozyskiwanie wiedzy w jaki sposób skłonić członków organizacji do efektywnych działań zgodnych z jej interesem.
Aby to zadanie spełnić nauka o zachowaniach w organizacji ma na celu wyjaśnienie i przewidywanie zachowań ludzkich oraz opracowanie zaleceń dotyczących sposobów kontroli nad tymi zachowaniami.
Według Stephen'a P. Robins'a efektywność działań człowieka w organizacji zależy przede wszystkim od:
wydajności pracy,
poziomu absencji w pracy,
fluktuacji zatrudnienia.
Wpływ absencji na efektywność funkcjonowania organizacji jest tym większy im mniejsza jest substytucyjność świadczeń osoby nieobecnej.
Im więcej czasu i środków należy przeznaczyć na uzyskanie pożądanych kwalifikacji przez członka organizacji, tym większy negatywny skutek jego fluktuacji.
Postęp technologiczny realizacji produktów powoduje polaryzację oczekiwań wobec członków organizacji, ponieważ:
wytwarzanie produktów standardowych odbywa się przy pomocy wydajnych urządzeń technologicznych wymagających niewielkich kwalifikacji od osób je obsługujących,
indywidualizacja produktów polegająca na komponowaniu oryginalnego produktu końcowego w oparciu o standardowe podzespoły wymaga wysokich kwalifikacji realizatorów.
Wywołuje to tendencję do polaryzowania się oczekiwań wobec zatrudnionych. Zanika zapotrzebowanie na pracę średnio wykwalifikowaną (np. rzemieślniczą, obsługę biurową). Tworzy się bimodalny rynek pracy. Według Robins'a maleje zapotrzebowanie na pracę o wynagrodzeniu 25-40 tys. USD rocznie. Pracownicy o niskich zarobkach są mało lojalni i skłonni do fluktuacji. Jak ich zatrzymać, aby mogli stać się fachowcami wysokiej klasy? (dotyczy osób posiadających średnie wykształcenie)
BIMODALNA SIŁA ROBOCZA
l. pracowników
o niskich o wysokich
kwalifikacjach kwalifikacjach
6 USD 20 USD stawka godzinowa
Odsetek zatrudnionych o wysoko kwalifikowanych usługach profesjonalnych (dotyczy osób ze średnim wykształceniem) wyniósł w Wielkiej Brytanii w poszczególnych latach:
1851 r. ok. 2,5% zatrudnionych
1938 r. ponad 4% zatrudnionych
1951 r. ok. 10% zatrudnionych
1990 r. ok. 50% zatrudnionych
Czynniki sukcesu sformalizowane Proinnowacyjność strategii (6, 5) (bardziej, mniej innowacyjne)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz