To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Lévi-Strauss „Rodzina” (Jakub Koszański; 335-351)
Ku lepszemu wkuwaniu treści umieściłem ten rozdział w punktach:)
Teza początkowa rozdziału: Etnolodzy uważali, że skoro współczesna rodzina opiera się na małżeństwie monogamicznym, to ludy pierwotne mogły mieć rodziny tylko i wyłącznie o przeciwnym charakterze, więc naginali fakty do udowodnienia tej tezy.
Ludy pierwotne z nad Oceanu Indyjskiego (Adamańczycy), z Ameryki Południowej (Furgowie) oraz Nambikwarowie i Buszmeni z Afryki o niskim stopniu ucywilizowania, obaliły tę tezę. Rodzina z małżeństwem monogamicznym była od zawsze.
Szkoła Wiedeńska mówi, że ludzkość na pewnym etapie zatraciła wartość rodziny, a odświeżyło ją chrześcijaństwo. Reszta etnologów uważa, że była constans, ale nie u wszystkich ludów.
„Rodzina, zbudowana na mniej czy bardziej trwałym, ale społecznie uznanym związku dwóch jednostek przeciwnej płci stanowiących małżeństwo, płodzących i wychowujących dzieci, okazuje się zjawiskiem praktycznie powszechnym, obecnym we wszystkich typach społeczeństw.” - rzecze podręcznik.
Obydwie tezy (1. i 4.) Claud uważa za uproszczenia.
Najarowie: dzieci należą do linii matki, ojciec wojownik, rodziną rządzą szwagrowie męża. Masajowie i Czaggowie: mężczyzna-wojownik prowadzi luźne kontakty seksualne z dziewczynami z jego klasy, żenili się gdy kończyli z wojaczką.
Claud twierdzi, że gdyby w nazistowskich Niemczech utrzymał się podział: mężczyzna do polityki i wojny; kobieta 3 K [Küche, Kirche, Kinder], to doszło by do rozwoju Najarów.
Rodziny brakuje tylko w rozwiniętych społeczeństwach. Jest to argument, który oznacza, że potrzeba rodziny nie jest wynikiem praw naturalnych.
Def. rodziny według Straussa:
Rodzina wywodzi się z małżeństwa;
Składa się z męża, żony, dzieci urodzonych z ich związku, tworząc jądro, wokół którego mogą się ewentualnie skupiać inni krewni;
Członkowie rodziny związani są wzajemnie:
więzami prawnymi,
prawami i obowiązkami natury gospodarczej, religijnej czy jeszcze innej,
ścisłą siecią praw i zakazów seksualnych oraz zmiennym i zróżnicowanym zespołem uczuć, takich jak miłość, przywiązanie, uznanie, obawa itp.
Małżeństwa dzielimy na mono- i poligamiczne; przeważają mono-.
Małżeństwa są niezbędne do przetrwania; zawierane najczęściej w celach wzbogacenia się.
Służą do łączenia klanów lub rodów.
Najczęściej prawa są dziedziczone tylko w linii ojca albo tylko w linii matki.
Niektóre plemiona rozdzielają prawa religijne i świeckie między obie linie.
Podstawowym warunkiem są przeciwne płcie rodziców (choć następuje tu pewien wyłom).
(…)
… to np. Egipt.
Podział pracy między małżonkami scala rodzinę.
Zakaz kazirodztwa zmusza do zakładania nowych rodzin i przez to rozprzestrzenienia się międzykulturowego i rozwoju społeczeństwa.
Prawie jak błędne koło: powstanie rodziny nie warunkują, ani chęć rozmnażania, ani chęć przetrwania, tylko uprzednie dwie rodziny, które dostarczają materiału do tej nowej (męża i żonę). Czyli powstanie rodziny…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)