ontologia realistyczna- procedura jest wynikiem postawionego pytanie badawczego, to jest podstawą doboru metody badania
ilościowe
Jakościowe
Rola badań
Przygotowanie badań
Narzędzie prowadzące do odkrycia, interpretacji sensów działań aktorów
Związek badacz i obiektu daleki
Bliski
Związek teorii z praktyką badawczą
zewnętrzny
Wewnętrzny
Strategia badawcza
ustrukturalizowana
Nieustrukturalizowana
Zakres wniosków
Nomotetyczny, poszukiwanie ogólnych praw
Proceduralny i społecznie konstruowany przez aktorów
Charakter danych
Twarde, pewne, wystandaryzowane
Miękkie, bogate, gładkie, kontekstowe
wady
Uśrednianie danych, eliminacja faktów nietypowych, hermeneutyczność języka analizy, uproszczony obraz świata, obiektywizm
Trudniejsze procedury obiektywizacji i porównywalności, unikanie danych, czasochłonność zbierania danych, fragmentaryczność obszaru rzeczywistości, subiektywizm
Specyficzne cechy badacza
Praca z rzeczami
Praca z ludźmi
Schemat procesu badań ilościowych
Hipoteza(pytanie w ankiecie już coś zakłada)-bodziec(możliwe odpowiedzi)-pomiar- wniosek(uproszczony)
Wywiad- uzyskanie informacji interesujących dla badacza
Wyników zdobytych w małych grupach nie można uogólniać na duże grupy i odwrotnie
Przykłady planów badań wiążących techniki ilościowe i jakościowe:
- ciągłe, łączne gromadzenie obydwu rodzajów danych
-ciągła prac w terenie (zbieranie danych ilościowych) i przeprowadzane w kilku fazach badania jakościowe
-jakościowe (eksporacja)-ilościowe (kwestionariusz)-jakościowe (pogłębianie, testowanie wyników)
-ilościowe (ankieta)- jakościowe (praca w terenie)- ilościowe (eksperyment)
opis
+
-
Obserwacja
Wiedza o działaniach uczestników i możliwość stawiania pytań i weryfikowanie odpowiedzi
Znajomość kontekstu, całościowy obraz
Groźba subiektywizmu, trudność dostępu
Kwestionariusz
Wiedza o rozkładzie częstotliwości cech, właściwości, opinii
Łatwa realizacja i analiza danych przy dużej licznie uczestników
Eliminacja nietypowych faktów, uśrednianie danych, Wywiad
Wiedz o doświadczeniach uczestników, ich sposobach interpretacji, odczuciach, ocenach
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)