OLIGOPOL
Rynek oligopolistyczny charakteryzuje się tym, że działa na nim kilku silnych monopilistów, którzy opanowali rynek zbytu, np. w produkcji samochodów, sprzętu elektronicznego, produkcji stali, papierosów. Wejście na ten rynek i nawiązanie skutecznej konkurencji wymaga dużych kapitałów.
Podstawowe założenia modelu oligopolu
Produkty jednorodne lub zróżnicowane
Na rynku oligopolistycznym przedsiębiorstwa mogą sprzedawać zarówno produkty jednorodne, jak i produkty zróżnicowane. W rzeczywistości gospodarczej więcej jest przypadków przedsiębiorstw oligopolistycznych wytwarzających i sprzedających produkty zróżnicowane, będące w stosunku do siebie dość bliskimi substytutami. Typowym przykładem jest rynek samochodów osobowych, na którym poszczególne rodzaje samochodów są, w mniejszym lub większym zakresie, substytutami.
Niewielka liczba sprzedawców i wielu kupujących
Rynek oligopolistyczny danego produktu czy danej grupy produktów opanowany jest przez niewielką liczbę producentów. Każdy z producentów posiada znaczącą część rynku. W rezultacie każda decyzja przedsiębiorstwa wpływająca na zmianę wielkości produkcji i sprzedaży jest zauważalna przez konkurentów, którzy mogą podejmować odpowiednie kroki dostosowawcze. Konieczność liczenia się z reakcjami przedsiębiorstw konkurencyjnych jest istotą oligopolu. Nie istnieje górna granica wyznaczająca maksymalną liczbę przedsiębiorstw wskazującą na to, że dany rynek ma charakter oligopolu. Szczególnym przypadkiem jest duopol , tzn. rynek opanowany przez dwa przedsiębiorstwa ale o tym powiem w dalszej części.
Ograniczony dostęp do rynku Dostęp na rynek opanowany przez kilku znaczących producentów, sprzedawców jest utrudniony, gównie przez czynniki natury technologicznej, a także czynniki związane z kosztami produkcji. Możliwości rozpoczęcia produkcji samochodu i wejścia na rynek samochodowy nie są ograniczone żadnymi przepisami administracyjnymi. Wymagania współczesnej technologii produkcji samochodów a także kształtowanie się kosztów produkcji sprawiają, że rozpoczęcie produkcji samochodów związane jest z ogromnymi nakładami kapitałowymi. Zgodnie z niektórymi ocenami specjalistów produkcję samochodów opłaca się rozpocząć wówczas, jeżeli roczna produkcja może osiągnąć przynajmniej 100 000 egzemplarzy. Równocześnie koniunktura na rynku samochodowym nie jest stabilna i nie gwarantuje nieustannego wzrostu popytu na samochody. Wejście nowych producentów na oligopolistyczny rynek samochodowy jest praktycznie niemożliwe, a niektóre, znane nam od dawna, firmy samochodowe np. Dewoo i Rand Rower walczą o przetrwanie na tym rynku.
Pełna informacja o rynku
Podobnie jak w omawianych wcześniej przez nas modelach rynku konkurencji doskonałej czy monopolu także i w oligopolu przyjmuje się, że podmioty posiadają doskonałą informacje o rynku.
(…)
… zacznie sobie zdawać sprawę z tego, że siedzą na jednej gałęzi. Pokojowe współistnienia niezależne Wojna cenowa to tylko jedna z możliwych do zaistnienia sytuacji. Gdy firma zaczyna się martwić o wpływ, jaki jej działania będzie mieć na inne firmy, znaczy to, że wkraczamy w dziedzinę pokojowego współistnienia. Jednak inaczej wygląda sytuacja na rynku oligopolistyczny, gdy firmy współpracują…
…, działających na terenie Polski - 100. (Mały rocznik statystyczny z 1939 r. Dwie kluczowe cechy oligopolu
Mimo różnic między oligopolami istnieją dwie zasadnicze cechy, które wyróżniają oligopol spośród innych struktur rynkowych.
Bariery wejścia
W odróżnieniu od konkurencji monopolistycznej istnieją różne bariery wejścia dla nowych przedsiębiorstw. Są one podobne do barier występujących w przypadku monopolu…
…. W analizie zachowania firmy na takim rynku pomocna okazuje się teoria gier. stworzona przez laureata Nagrody Nobla J. Nasha* ( ) znanego szerszym rzeszom z nagrodzonego oskarami filmu pt. „ Piękny umysł „
Teoria gier **
Sytuacje takie, w których dwoje lub więcej ludzi czy przedsiębiorstw wybiera strategie polegająca na wzajemnym oddziaływaniu każdy na każdego z uczestników, stanowią istotę problemów analizowanych przez teorię gier. Teoria ta, brzmiąca niekiedy frywolnie ze wzglądu na terminologię zaczerpniętą z szachów, brydża lub sztuki wojennej, rozwinięta została głównie przez Johna von Neumanna* (1903—1957), matematycznego geniusza węgierskiego pochodzenia. Firma kształtując swoje strategie, musi brać pod uwagę możliwe reakcje konkurentów. Strategia powinna zawierać nie tylko zbiór celów i działań…
…, lecz także się obniży. To jedynie krótkowzroczność, gdy się uważa, że można na dłużej przebić cenę rywala. Wkrótce, więc Macy's zda sobie sprawę, że dla obu firm będzie korzystniej, gdy zamiast walczyć obie firmy podzielą się rynkiem. I rzeczywiście, gdyby było tylko dwóch sprzedawców i żadnych przepisów antytrustowych, obie firmy mogłyby wejść w zmowę, by podnieść cenę do poziomu monopolowego maksymalizującego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)