Struktura rynku - konkurencja

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 602
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Struktura rynku - konkurencja - strona 1 Struktura rynku - konkurencja - strona 2

Fragment notatki:

KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA - sprzedaż produktu po danej cenie jest uzależniona od popytu na dane wyroby, który maleje wraz ze wzrostem ceny, a cena zależy od ilości wytwarzanych i sprzedawanych produktów. Producent nie jest tylko ”biorcą cen” i napotyka malejącą krzywą popytu na swe produkty. KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA: -względnie duża liczba niezależnych przedsiębiorstw,
-przedmiotem produkcji są wyroby będące bliskimi, ale nie doskonałymi substytutami, różnią się od siebie cechami, które odróżniają go od produktów innych firm danego rynku(np. : lokalizacją, przywiązaniem klientów do marki),
-producent może do pewnego stopnia wpływać na wielkość swego udziału w rynku, kształtując ceny swojego produktu w stosunku do innych wyrobów w celu osiągnięcia ja największego zysku.
-np. : handel detaliczny, małe sklepiki osiedlowe, przemysł odzieżowy, zakłady usługowe(np. :fryzjer, restauracja), OLIGOPOL = model struktury rynkowej w której działa niewielu producentów (kilku, kilkunastu) dominujących nad całym rynkiem w produkcji danego dobra. Każdy podmiot musi uwzględnić wpływ własnych działań na decyzje stosunkowo nielicznych rywali (krzywa popytu na ich wyroby decydująco zależą od zachowania się rywali i ich reakcji na określone działania).
-optymalne decyzje konkretnej firmy dotyczące wielkości produkcji zależą od jej przypuszczeń, co do reakcji rywali. Zachowania oligopolistyczne: zmowa - jawne lub tajne porozumienie między funkcjonującymi przedsiębiorstwami, które ma na celu usunięcie wzajemnej konkurencji.
-działające firmy zachowują się jak wielozakładowy monopolista-dążą do maksymalizacji łącznych zysków(zysków całkowitych), -dochodzi do porozumienia monopolistycznego- oligopoliści ustalają wielkość produkcji całej gałęzi przy ustalonej cenie, konkurencja -może do niej dojść, gdy np. jeden z producentów wyłamie się ze zmowy-łamie umowę podnosząc cenę(= obniża cenę na sprzedawane produkty)- wtedy wzrastają jego zyski kosztem partnerów zmowy (muszą stracić),
Formy rynku oligopolistycznego : min. KARTEL (=porozumienie producentów, które może dotyczyć: 1)rozmiarów produkcji w poszczególnych firmach, 2)podziału rynków zbytu, 3)ustaleniu ceny). Najsłynniejszy kartel obecnie : OPEC . Złamana krzywa popytu w oligopolu podwyższenie cen nie powoduje żadnej reakcji cenowej konkurentów- prowadzi to do dużej straty udziału w rynku na rzecz innych firm,
obniżenie cen jest naśladowane przez inne firmy (udziały w rynku nie zmieniają się)
Pomocna przy analizie oligopolu jest TEORIA GIER - pozwala zbadać jak podejmowane są współzależne decyzje konkurentów w celu doboru najlepszych posunięć własnych.

(…)

… jak gracz będzie działał tzn., jakie posunięcia wykona w każdej wyobrażonej sytuacji.
-równowaga= sytuacja, w której każdy z graczy wybrał najlepszą strategię przy danych strategiach innych graczy.
-strategia gracza wchodzącego jest zależna od strategii wybieranych przez innych graczy
-„dylemat więźnia”- rozdarcie między zmową i konkurencją,
-istnieją bardzo silne bodźce skłaniające firmy do łamania zmowy…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz