Konkurencja doskonała i pełny monopol

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 609
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Konkurencja doskonała i pełny monopol - strona 1 Konkurencja doskonała i pełny monopol - strona 2 Konkurencja doskonała i pełny monopol - strona 3

Fragment notatki:

KONKURENCJA DOSKONAŁA I PEŁNY MONOPOL : SKRAJNE PRZYPADKI
STRUKTURY RYNKU
Gałąź- zbiór wszystkich przedsiębiorstw wytwarzających ten sam produkt
Wielkość produkcji gałęzi to suma produkcji wszystkich przedsiębiorstw
Rynek doskonale konkurencyjny - rynek, na którym sprzedający i kupujący uznają, ze ich decyzje
nie wpływają na poziom ceny rynkowej
Monopolista- jedyny sprzedawca lub jeden potencjalny sprzedawca dobra w danej gałęzi
Monopsonista- jedyny nabywca lub jedyny potencjalny nabywca dobra pochodzącego z danej gałąź
Przedsiębiorstwo działające w gałęzi doskonale konkurencyjnej może sprzedać dowolna ilość
produktu w danej cenie( P0) krzywa popytu na jego produkty jest pozioma( tu wykres str. 233)
Gałąź musi mieć 4 właściwości:
- bardzo wiele przedsiębiorstw
-wytwarzany produkt musi być jednakowo jednorodny, standaryzowany‟(np. pszenica)( produkt od
jednego sprzedawcy jest taki sam jak u innego)
- nabywcy musza mieć pełną wiedze o sprzedawanych produktach
-swoboda wejścia i wyjścia z gałęzi
Szczególną cecha konkurencji doskonałej jest stosunek miedzy utargiem krańcowym a ceną( tu chyba
odesłanie do rozdz. 8)
Dla przedsiębiorstwa konkurencyjnego utarg krańcowy pokrywa się z cena
MR(utarg krańcowy) = P(cena)
Takie przedsiębiorstwo wytwarza taka wielkość produkcji, przy której cena równa się z kosztem
krańcowym(pod warunkiem, że jest to bardziej opłacalne niż zamkniecie fir my)
Cena P(1) odpowiadająca punktowi A oznacza cenę, przy której przedsiębiorstwo musi zostać
zamknięte, aby nie ponosić więcej strat.
Krzywa ilustrująca wielkość produkcji, którą przedsiębiorstwo chce wytwarzać przy różnych
cenach, jest krzywą podaży przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwo wolnokonkurencyjne wytwarza taką

wielkość produkcji, przy której cena zrównuje się z kosztem
krańcowym (pod warunkiem, że jest to bardziej opłacalne niż
zamknięcie firmy). Krzywą krótkookresowej sprzedaży
przedsiębiorstwa jest krzywa SMC
powyżej punktu A, czyli punktu oznaczającego likwidację
przedsiębiorstwa, poniżej którego nie jest ono w stanie
pokryć krótkookreosowych przeciętnych kosztów


(…)

… doskonała(rozdz.8),
2) Konkurencja niedoskonała:
a) konkurencja monopolistyczna,
b) oligopol,
c) monopol,- ,- wytwarza mniej sprzedaje drożej, czarny rynek, większe zasoby własne
d)
Konkurencja niedoskonała
Cechy Konkurencja
doskonała
Konkurencja Oligopol Monopol
monopolistyczna
Liczba firm Wiele Wiele Kilka Jedna
W pływ na cenę Średni
Brak Ograniczony Znaczny
Bariery wejścia W ystępują Pełne
Brak Brak…
… jest uzależniona od popytu na
dane wyroby, który maleje wraz ze wzrostem ceny, a cena zależy od ilości wytwarzanych i
sprzedawanych produktów. Producent nie jest tylko ”biorcą cen” i napotyka malejącą krzywą popytu
na swe produkty.
KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA:
-względnie duża liczba niezależnych przedsiębiorstw,
-przedmiotem produkcji są wyroby będące bliskimi, ale ni e doskonałymi substytutami, różnią…

wyobrażonej sytuacji.
-równowaga= sytuacja, w której każdy z graczy wybrał najlepszą strategię przy danych strategiach
innych graczy.
-strategia gracza wchodzącego jest zależna od strategii wybieranych przez innych graczy
-„dylemat więźnia”- rozdarcie między zmową i konkurencją,
-istnieją bardzo silne bodźce skłaniające firmy do łamania zmowy.
-w celu zabezpieczenia zawiera się umowę wstępną (= dobrowolne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz