Konkurencja doskonała i pełny monopol - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 714
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu

Fragment notatki:

9. KONKURENCJA DOSKONAŁA I PEŁNY MONOPOL : SKRAJNE PRZYPADKI STRUKTURY RYNKU Gałąź- zbiór wszystkich przedsiębiorstw wytwarzających ten sam produkt
Wielkość produkcji gałęzi to suma produkcji wszystkich przedsiębiorstw
Rynek doskonale konkurencyjny - rynek, na którym sprzedający i kupujący uznają, ze ich decyzje nie wpływają na poziom ceny rynkowej
Monopolista- jedyny sprzedawca lub jeden potencjalny sprzedawca dobra w danej gałęzi
Monopsonista- jedyny nabywca lub jedyny potencjalny nabywca dobra pochodzącego z danej gałąź
Przedsiębiorstwo działające w gałęzi doskonale konkurencyjnej może sprzedać dowolna ilość produktu w danej cenie( P0) krzywa popytu na jego produkty jest pozioma( tu wykres str. 233)
Gałąź musi mieć 4 właściwości:
- bardzo wiele przedsiębiorstw
-wytwarzany produkt musi być jednakowo jednorodny, standaryzowany'(np. pszenica)( produkt od jednego sprzedawcy jest taki sam jak u innego)
- nabywcy musza mieć pełną wiedze o sprzedawanych produktach
-swoboda wejścia i wyjścia z gałęzi
Szczególną cecha konkurencji doskonałej jest stosunek miedzy utargiem krańcowym a ceną( tu chyba odesłanie do rozdz. 8)
Dla przedsiębiorstwa konkurencyjnego utarg krańcowy pokrywa się z cena
MR(utarg krańcowy) = P(cena)
Takie przedsiębiorstwo wytwarza taka wielkość produkcji, przy której cena równa się z kosztem krańcowym(pod warunkiem, że jest to bardziej opłacalne niż zamkniecie firmy)
Cena P(1) odpowiadająca punktowi A oznacza cenę, przy której przedsiębiorstwo musi zostać zamknięte, aby nie ponosić więcej strat.
Krzywa ilustrująca wielkość produkcji, którą przedsiębiorstwo chce wytwarzać przy różnych cenach, jest krzywą podaży przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwo wolnokonkurencyjne wytwarza taką wielkość produkcji, przy której cena zrównuje się z kosztem krańcowym (pod warunkiem, że jest to bardziej opłacalne niż zamknięcie firmy). Krzywą krótkookresowej sprzedaży przedsiębiorstwa jest krzywa SMC powyżej punktu A, czyli punktu oznaczającego likwidację przedsiębiorstwa, poniżej którego nie jest ono w stanie pokryć krótkookreosowych przeciętnych kosztów zmiennych.(SAVC)
Krzywa długookresowej podaży przedsiębiorstwa jest to linia obrazująca związek między ilością dostarczanej produkcji a ceną w długim okresie czasu.

(…)

…:
Konkurencja doskonała(rozdz.8),
Konkurencja niedoskonała:
konkurencja monopolistyczna,
oligopol,
monopol,- ,- wytwarza mniej sprzedaje drożej, czarny rynek, większe zasoby własne
Cechy
Konkurencja doskonała
Konkurencja niedoskonała
Konkurencja monopolistyczna
Oligopol
Monopol
Liczba firm
Wiele
Wiele
Kilka
Jedna Wpływ na cenę
Brak
Ograniczony
Średni
Znaczny
Bariery wejścia
Brak
Brak
Występują
Pełne…
… jest uzależniona od popytu na dane wyroby, który maleje wraz ze wzrostem ceny, a cena zależy od ilości wytwarzanych i sprzedawanych produktów. Producent nie jest tylko ”biorcą cen” i napotyka malejącą krzywą popytu na swe produkty.
KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA:
-względnie duża liczba niezależnych przedsiębiorstw,
-przedmiotem produkcji są wyroby będące bliskimi, ale nie doskonałymi substytutami, różnią…
… wyobrażonej sytuacji.
-równowaga= sytuacja, w której każdy z graczy wybrał najlepszą strategię przy danych strategiach innych graczy.
-strategia gracza wchodzącego jest zależna od strategii wybieranych przez innych graczy
-„dylemat więźnia”- rozdarcie między zmową i konkurencją,
-istnieją bardzo silne bodźce skłaniające firmy do łamania zmowy.
-w celu zabezpieczenia zawiera się umowę wstępną (= dobrowolne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz